Techniek – 4. Achteras, voortrein en transmissie
REGISTER DOCUMENTATIE
Opgesteld door of verzameld door onze leden en technische commissie.
GROENE BOEKEN
De officiële Volvo werkplaatshandleidingen.
41: Koppeling, 45: Aandrijfas
43: Versnellingsbak
46: Achteras
(REGISTER) INSTRUCTIEVIDEO”S
gf
Gefilmd door of verzameld door onze leden en technische commissie. Video’s openen in een nieuw venster.
– Stuurkogel en stuurhuishoes vervangen, https://youtu.be/6RszKb7uYds
REGISTER Q&A
4. Transmissie & aandrijving
Ja, deze zijn in principe uitwisselbaar, maar je hebt extra onderdelen nodig. Voor de ombouw heb je ook nodig:
1) het zogenaamde staartstuk van de BW55,
2) de BW55-olieleidingen (andere vorm dan die van de BW35)
3) de BW55-pookknop.
4) het juiste vliegwiel.
5) het juiste bellhouse.
De 4- en en 6-cilinder hebben wel 2 verschillende vliegwielen (met 6- of 8-boutgaten) en de bellhouse (trechter tussen motorblok en versnellingsbak) heeft ook een andere vorm. Controleer dus of deze past. De BW35 en BW55 (Borg Warner) zijn niet alleen geleverd in Volvo’s maar ook bijv. Rover. Zoek dus breder dan Volvo. BW35 en BW55 hebben een eindoverbrenging van 1:1.
Op de witte sticker op de achterkant van de as (van achteren gezien links naast differentieel) staat welke overbrenging je nu hebt.
Als het stickertje ontbreekt, zorg dat allebei de naven vrij kunnen draaien. Markeer een wielbout bv. met tape, en benader hoeveel keer je de flens van de ingaande as moet ronddraaien voordat je gemarkeerde wielbout 360 graden heeft gemaakt.
Is dat ongeveer drie-en-driekwart keer, dan heb je een 3,73. Is het bijna vier keer dan heb je een 3,91, etc. Mocht je het zeker willen weten: demonteer dan het differentieeldeksel, tel de tanden en deel deze door elkaar.
Geleverde achterassen met overbrengingen zijn:
- 3.15 (zeldzaam, i.c.m. versnellingsbak M45, M47)
- 3.31 (minder toeren op hogere snelheid, populair en dus zeldzaam, i.c.m. M41, M46, M45, M47)
- 3.54
- 3.73
- 3.91
- 4.10
- 4.30 (zeldzaam, i.c.m. M41 en M46). Hoog toerental op hoge snelheid en ons inziens dus niet populair.
Zie ook de andere Q&A artikelen over transmissie: https://volvo240-260register.nl/?page_id=4961.
De overbrenging is: x omwentelingen van de ingaande as op het differentieel = 1 volledige omwenteling op de wielen.
4,10 (meer acceleratie, hoger toerental op topsnelheid)
3,91
3,73
3,54
3,31 (minder acceleratie, lager toerental op topsnelheid).
Het type achteras (1030 of 1031) maakt voor zover bij ons bekend niets uit. Er zit een wit stickertje op je achteras (links naast de differentieelhuis), vanaf de achterkant gezien.
Volvo 240’s en 260’s zijn geleverd met verschillende kleuren overdrive relais.
Vervang een defect relais voor dezelfde kleur als die je hebt verwijderd. Mocht je een incomplete kabelboom hebben overgenomen, dan zou hieronder de juiste opgave moeten zijn.
Omschrijving versnellingsbak | Type | Bouwjaar | Kleur relais | Artikelnr |
handgeschakelde 4-bak + overdrive | M46 | 1981 – 1984 | Blauw | 1259750 |
handgeschakelde 4-bak + overdrive | M46 | tot 1993 | Rood | 3523805 |
automaatbak 3-bak + overdrive | AW 70/ AW71, 03-70 en 03-71 | 1981 – 1984 | Oranje | 1307793 |
automaatbak 3-bak + overdrive | AW 70/ AW71, 03-70 en 03-71 | 1985 en later | Wit | 3523804 |
Door de juiste verhouding van tandwielen te gebruiken, heb je zo min mogelijk tellerafwijking op jouw dashboard.
Welke kleur van het tandwieltje (klein) en het wormwiel (beiden voor de kilometertelleraandrijving) je nodig hebt, worden bepaald door de combinatie in jouw voertuig van:
- Versnellingsbaktype
- Achterastype (reductie)
- Tellerbak in jouw cockpit
Verder is voor het beperken van de tellerafwijking van invloed: bandomtrek (de originele Volvo 240/260 bandenmaat is niet/nauwelijks meer leverbaar).
Voorbeelden tandwielen en wormwiel
Volvo 240, 242, 244, 245
Versn.bak | Achteras-reductie | Klein tandwiel O/N | kt Aantal tanden | kt Kleur | Wormwiel O/N | ww Aantal tanden | Overbreng-verhouding |
---|---|---|---|---|---|---|---|
M40 | 3,91:1 | 381 600 | 20 | zwart | 381 601 | 6 | 3,33:1 |
M40 | 4,10:1 | 381 603 | 21 | donkerrood | 381 601 | 6 | 3,50:1 |
M40 | 4,30:1 | 381 604 | 22 | wit | 381 601 | 6 | 3,66:1 |
M41, M46 | 3,31:1 | 380 753 | 20 | zwart | 1 209 882 | 7 | 2,86:1 |
M41, M46 | 3,54:1 | 380 754 | 18 | blauw | 380 682 | 6 | 3,00:1 |
M41, M46 | 3,73:1 | 381 681 | 19 | rood | 380 682 | 6 | 3,16:1 |
M41, M46 | 3,91:1 | 380 753 | 20 | zwart | 380 682 | 6 | 3,33:1 |
M41, M46 | 4,10:1 | 381 659 | 21 | lichtgroen | 381 658 | 6 | 3,50:1 |
M41, M46 | 4,30:1 | 381 660 | 22 | donkergroen | 381 658 | 6 | 3,66:1 |
M45, M47 | 3,15:1 | 1 220 257 | 16 | zwart | 380 977 | 6 | 2,67:1 |
M45, M47 | 3,31:1 | 380 978 | 17 | creme | 380 977 | 6 | 2,83:1 |
M45, M47 | 3,54:1 | 380 979 | 18 | rood | 380 977 | 6 | 3,00:1 |
M45, M47 | 3,73:1 | 380 980 | 19 | kaki | 380 977 | 6 | 3,15:1 |
M45, M47 | 3,91:1 | 380 981 | 20 | oranje | 380 976 | 6 | 3,33:1 |
M45, M47 | 3,91:1 | 1 220 484 | 20 | geel | 380 977 | 6 | 3,33:1 |
M45, M47 | 4,10:1 | 380 982 | 21 | blauw | 380 976 | 6 | 3,50:1 |
BW35 | 3,91:1 | 381 600 | 20 | zwart | 381 602 | 6 | 3,33:1 |
BW35 | 4,10:1 | 381 603 | 21 | donkerrood | 381 602 | 6 | 3,50:1 |
BW55 | 3,31:1 | 380 978 | 17 | creme | 380 977 | 6 | 2,83:1 |
BW55 | 3,54:1 | 380 979 | 18 | rood | 380 977 | 6 | 3,00:1 |
BW55 | 3,73:1 | 380 980 | 19 | kaki | 380 977 | 6 | 3,16:1 |
BW55 | 3,91:1 | 1 220 484 | 20 | geel | 380 977 | 6 | 3,33:1 |
AW70 | 3,91:1 | 1 220 484 | 20 | geel | 380 977 | 6 | 3,33:1 |
AW71 | 3,73:1 | 380 980 | 19 | kaki | 380 977 | 6 | 3,16:1 |
Volvo 260, 262, 264, 265
Nog te vullen
*) Voor de motor: gebruik 100% mineraalolie.
De meningen verschillen, maar meerdere van onze sleuteladressen en clubsponsoren adviseren geen half-synthetisch te gebruiken. (Half)synthetische olie kan koolafzetting verwijderen, oude pakkingen beschadigden en dit alles kan juist motorlekkages veroorzaken. Gebruik nooit vol-synthetisch.
Item | Type | Olie | Inhoud | Frequentie verversen |
Motor | B19, B21, B23 | 10W40, 20W50* | 3,35 l | 10.000km |
B20 | 10W40, 20W50* | 3,25 l | 10.000km | |
B27, B28 | 10W40, 20W50* | 6 l | 10.000km | |
Oliefilter | 0,5 l | 10.000km | ||
Versnellingsbak | M45 handgesch. | ATF F, ATF G | 0,75 l | 40.000km |
M46 handgesch. | ATF F, ATF G | 2,3 l | 40.000km | |
M40 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 0,75 l | 40.000km | |
M41 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 1,6 l | 40.000km | |
M50 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 1,1 l | 40.000km | |
M51 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 1,6 l | 40.000km | |
BW35 automaat | ATF F, ATF G | 6,2 l | 40.000km | |
BW55 automaat oud type | ATF F, ATF G | 6,5 l | 40.000km | |
BW55 aut. nieuw type (diepe pan) | ATF F, ATF G | 6,9 l | 40.000km | |
Versnellingsbak afkomstig uit Volvo 700 of 900 | AW70, AW70L, AW71, AW71L automaat | Dexron II-D / Dexron III ? | ? | 40.000km |
Achteras differentieel | zonder sper | API GL-5 80W-90 | 1,3 l | 40.000km |
met sper | API GL-5 80W-90 + spertoevoeging Volvo O/N 1161129-0 | 1.1 l + 0.5 l | 40.000km | |
Carburateur dempingsfilter | 10W40, 10W50 | 0,004 l | 10.000km | |
SU-HIF 6 | 10W40, 10W50 | 10.000km | ||
Stuurhuis | mechanisch | vet | 100gr | |
bekrachtigd 1975 | ATF A, ATF F, ATF G | 0,7 l | 1x p/2-3 j | |
bekrachtigd 1976 – | ATF A, ATF F, ATF G | 1,2 l | 1x p/2-3 j | |
Koelvloeistof | B19, B21, B23, B200, B230 | G11 blauw? | 9,5 l | 1x p/2-3 j |
B27, B28 | G11 blauw? | 10,9 l | 1x p/2-3 j | |
Remvloeistof | DOT 4 | 0,4 l | 1x p/2-3 j | |
Koppeling servo | alleen 260 | DOT 4 | 0,2 l | |
Stroomverdeler | as en contactpunt-as | Olie en vet | 2x p/j | |
Overige | Deurscharnieren | Vet | 2x p/j | |
Uitslagbegrenzers deuren | Olie | 2x p/j | ||
Motorkapscharnieren | Olie | 2x p/j | ||
Motorkap sluiting | Paraffine | 2x p/j | ||
Kofferbakscharnieren | Olie | 2x p/j | ||
Kofferbaksluiting (mechanisme achter slot) | Olie | 2x p/j | ||
Deurschoten (deurzijde) | Paraffine | 2x p/j | ||
Sluitplaten (B- en C-stijl) | Paraffine | 2x p/j | ||
Cilindersloten | Slotenolie | 2x p/j | ||
Rails voorstoelen | Olie en vet | 2x p/j | ||
Bediening schuifdak | Olie | 2x p/j | ||
Raammechanische | Olie en vet | 2x p/j |