Techniek – 4. Achteras, voortrein en transmissie

<< Terug naar Techniek

REGISTER DOCUMENTATIE

Opgesteld door of verzameld door onze leden en technische commissie.

GROENE BOEKEN

De officiële Volvo werkplaatshandleidingen.
41: Koppeling, 45: Aandrijfas

43: Versnellingsbak

46: Achteras

(REGISTER) INSTRUCTIEVIDEO”S

gf

Gefilmd door of verzameld door onze leden en technische commissie. Video’s openen in een nieuw venster.
– Stuurkogel en stuurhuishoes vervangen, https://youtu.be/6RszKb7uYds

REGISTER Q&A

4. Transmissie & aandrijving

Ja, deze zijn in principe uitwisselbaar, maar je hebt extra onderdelen nodig. Voor de ombouw heb je ook nodig:
1) het zogenaamde staartstuk van de BW55,
2) de BW55-olieleidingen (andere vorm dan die van de BW35)
3) de BW55-pookknop.
4) het juiste vliegwiel.
5) het juiste bellhouse.

De 4- en en 6-cilinder hebben wel 2 verschillende vliegwielen (met 6- of 8-boutgaten) en de bellhouse (trechter tussen motorblok en versnellingsbak) heeft ook een andere vorm. Controleer dus of deze past. De BW35 en BW55 (Borg Warner) zijn niet alleen geleverd in Volvo’s maar ook bijv. Rover. Zoek dus breder dan Volvo. BW35 en BW55 hebben een eindoverbrenging van 1:1.

Op de witte sticker op de achterkant van de as (van achteren gezien links naast differentieel) staat welke overbrenging je nu hebt.

Als het stickertje ontbreekt, zorg dat allebei de naven vrij kunnen draaien. Markeer een wielbout bv. met tape, en benader hoeveel keer je de flens van de ingaande as moet ronddraaien voordat je gemarkeerde wielbout 360 graden heeft gemaakt.

Is dat ongeveer drie-en-driekwart keer, dan heb je een 3,73. Is het bijna vier keer dan heb je een 3,91, etc. Mocht je het zeker willen weten: demonteer dan het differentieeldeksel, tel de tanden en deel deze door elkaar.

Geleverde achterassen met overbrengingen zijn:
  • 3.15 (zeldzaam, i.c.m. versnellingsbak M45, M47)
  • 3.31 (minder toeren op hogere snelheid, populair en dus zeldzaam, i.c.m. M41, M46, M45, M47)
  • 3.54
  • 3.73
  • 3.91
  • 4.10
  • 4.30 (zeldzaam, i.c.m. M41 en M46). Hoog toerental op hoge snelheid en ons inziens dus niet populair.

Zie ook de andere Q&A artikelen over transmissie: https://volvo240-260register.nl/?page_id=4961.

De overbrenging is: x omwentelingen van de ingaande as op het differentieel = 1 volledige omwenteling op de wielen.
4,10 (meer acceleratie, hoger toerental op topsnelheid)
3,91
3,73
3,54
3,31 (minder acceleratie, lager toerental op topsnelheid).
Het type achteras (1030 of 1031) maakt voor zover bij ons bekend niets uit. Er zit een wit stickertje op je achteras (links naast de differentieelhuis), vanaf de achterkant gezien.

Volvo 240’s en 260’s zijn geleverd met verschillende kleuren overdrive relais.
Vervang een defect relais voor dezelfde kleur als die je hebt verwijderd. Mocht je een incomplete kabelboom hebben overgenomen, dan zou hieronder de juiste opgave moeten zijn.

Omschrijving versnellingsbakTypeBouwjaarKleur relaisArtikelnr
handgeschakelde 4-bak + overdriveM461981 – 1984Blauw1259750
handgeschakelde 4-bak + overdrive M46tot 1993Rood3523805
automaatbak 3-bak + overdriveAW 70/ AW71,
03-70 en 03-71
1981 – 1984Oranje1307793
automaatbak 3-bak + overdriveAW 70/ AW71,
03-70 en 03-71
1985 en laterWit3523804

Door de juiste verhouding van tandwielen te gebruiken, heb je zo min mogelijk tellerafwijking op jouw dashboard.
Welke kleur van het tandwieltje (klein) en het wormwiel (beiden voor de kilometertelleraandrijving) je nodig hebt, worden bepaald door de combinatie in jouw voertuig van:

  1. Versnellingsbaktype
  2. Achterastype (reductie)
  3. Tellerbak in jouw cockpit

Verder is voor het beperken van de tellerafwijking van invloed: bandomtrek (de originele Volvo 240/260 bandenmaat is niet/nauwelijks meer leverbaar).


Voorbeelden tandwielen en wormwiel
Voorbeeld kilometertellertandwielen, foto copyright BartJ
Voorbeeld wormwiel 381 601, foto copyright Volvo Klassieker Vereniging

Volvo 240, 242, 244, 245
Versn.bakAchteras-reductieKlein tandwiel O/Nkt Aantal tandenkt KleurWormwiel O/Nww Aantal tandenOverbreng-verhouding
M403,91:1381 60020zwart381 60163,33:1
M404,10:1381 60321donkerrood381 60163,50:1
M404,30:1381 60422wit381 60163,66:1
M41, M463,31:1380 75320zwart1 209 88272,86:1
M41, M463,54:1380 75418blauw380 68263,00:1
M41, M463,73:1381 68119rood380 68263,16:1
M41, M463,91:1380 75320zwart380 68263,33:1
M41, M464,10:1381 65921lichtgroen381 65863,50:1
M41, M464,30:1381 66022donkergroen381 65863,66:1
M45, M473,15:11 220 25716zwart380 97762,67:1
M45, M473,31:1380 97817creme380 97762,83:1
M45, M473,54:1380 97918rood380 97763,00:1
M45, M473,73:1380 98019kaki380 97763,15:1
M45, M473,91:1380 98120oranje380 97663,33:1
M45, M473,91:11 220 48420geel380 97763,33:1
M45, M474,10:1380 98221blauw380 97663,50:1
BW353,91:1381 60020zwart381 60263,33:1
BW354,10:1381 60321donkerrood381 60263,50:1
BW553,31:1380 97817creme380 97762,83:1
BW553,54:1380 97918rood380 97763,00:1
BW553,73:1380 98019kaki380 97763,16:1
BW553,91:11 220 48420geel380 97763,33:1
AW703,91:11 220 48420geel380 97763,33:1
AW713,73:1380 98019kaki380 97763,16:1

Volvo 260, 262, 264, 265

Nog te vullen

*) Voor de motor: gebruik 100% mineraalolie.
De meningen verschillen, maar meerdere van onze sleuteladressen en clubsponsoren adviseren geen half-synthetisch te gebruiken. (Half)synthetische olie kan koolafzetting verwijderen, oude pakkingen beschadigden en dit alles kan juist motorlekkages veroorzaken. Gebruik nooit vol-synthetisch.

ItemTypeOlieInhoudFrequentie verversen
MotorB19, B21, B2310W40, 20W50*3,35 l10.000km
B2010W40, 20W50*3,25 l10.000km
B27, B2810W40, 20W50*6 l10.000km
Oliefilter0,5 l10.000km
VersnellingsbakM45 handgesch.ATF F, ATF G0,75 l40.000km
M46 handgesch.ATF F, ATF G2,3 l40.000km
M40 handgesch.API-GL-1 80W900,75 l40.000km
M41 handgesch.API-GL-1 80W901,6 l40.000km
M50 handgesch.API-GL-1 80W901,1 l40.000km
M51 handgesch.API-GL-1 80W901,6 l40.000km
BW35 automaatATF F, ATF G6,2 l40.000km
BW55 automaat
oud type
ATF F, ATF G6,5 l
40.000km
BW55 aut. nieuw type (diepe pan)ATF F, ATF G6,9 l40.000km
Versnellingsbak afkomstig uit Volvo 700 of 900AW70, AW70L, AW71, AW71L automaatDexron II-D / Dexron III ??40.000km
Achteras differentieelzonder sperAPI GL-5 80W-901,3 l40.000km
met sperAPI GL-5 80W-90 +
spertoevoeging Volvo O/N 1161129-0
1.1 l
+ 0.5 l
40.000km
Carburateur dempingsfilter10W40, 10W500,004 l10.000km
SU-HIF 610W40, 10W5010.000km
Stuurhuismechanischvet100gr
bekrachtigd 1975ATF A, ATF F, ATF G0,7 l1x p/2-3 j
bekrachtigd 1976 –ATF A, ATF F, ATF G1,2 l1x p/2-3 j
KoelvloeistofB19, B21, B23, B200, B230G11 blauw?9,5 l1x p/2-3 j
B27, B28G11 blauw?10,9 l1x p/2-3 j
RemvloeistofDOT 40,4 l1x p/2-3 j
Koppeling servoalleen 260DOT 40,2 l
Stroomverdeleras en contactpunt-asOlie en vet2x p/j
OverigeDeurscharnierenVet2x p/j
Uitslagbegrenzers deurenOlie2x p/j
MotorkapscharnierenOlie2x p/j
Motorkap sluitingParaffine2x p/j
KofferbakscharnierenOlie2x p/j
Kofferbaksluiting (mechanisme achter slot)Olie2x p/j
Deurschoten (deurzijde)Paraffine2x p/j
Sluitplaten (B- en C-stijl)Paraffine2x p/j
CilinderslotenSlotenolie2x p/j
Rails voorstoelenOlie en vet2x p/j
Bediening schuifdakOlie2x p/j
RaammechanischeOlie en vet2x p/j
Al deze data komt uit de Volvo Greenbooks. Hoeveelheden wijken soms af afhankelijk van de Greenbooks editie. Ga daarom altijd uit van de vulindicatietekens.