Techniek – 2. Motor en brandstofsysteem
Register documentatie
Opgesteld door of verzameld door leden en de technische commissie.
Motor:
–
Distributieriem - locatie merktekens B17 / B19 / B21 / B23 / B200 / B230 (68 downloads )
, pdf
–
Klepstelkist - wat kan je als lid gratis lenen? (25333 downloads )
, pdf
–
Kleppen stellen B17 / B19 / B21 / B23 / B200 / B230 - Stappenplan/instructie (21621 downloads )
, pdf
–
Kleppen stellen B17 / B19 / B21 / B23 / B200 / B230 - Formulier (29342 downloads )
, pdf
–
Kleppen stellen B27 / B28 (PRV) – Formulier (26086 downloads )
, pdf
–
Klepveer vervangen B21 / B23 / B200 / B230 - Stappenplan/instructie (6 downloads )
, pdf
Brandstofsystemen:
–
Stromberg carburateurs: de verschillen (by Skandix.de) (29748 downloads )
, pdf (by Skandix.de)
–
Bosch K-Jettronic (officiële Bosch instructie, Nederlands) (0 downloads )
, pdf
–
Bosch K-Jettronic (officiële Bosch instructie, English) (26 downloads )
, pdf
–
Bosch K-Jettronic (bron: auto-tat.co.uk, English) (18 downloads )
, pdf
–
Bosch LH Jettronic (artikel ImportService 04-1991) (20 downloads )
, pdf
Koelsysteem:
–
Checklist Koelproblemen - analyseer problemen in uw Volvo 200-motorkoeling (45 downloads )
, pdf
Groene boeken
De officiële Volvo werkplaatshandleidingen.
Motor:
20: Algemeen, 21: Motor met ophanging, 22: Smeersysteem:
–
Deel 2 (20-22) Motor B17, B19, B21, B23: Reparatie en onderhoud (modeljaar 1975-1985) (druk 1984) (17 downloads )
, pdf
–
25: In- en uitlaatsysteem, 26: Koelsysteem, 27: Motorbediening
–
Deel 2 (25-29) Motor B17, B19, B21, B23: Constructie en werking (modeljaar 1975-) (druk 1981) (6 downloads )
, pdf
–
Deel 2 (25-29) Motor B17, B19, B21, B23: Constructie en werking modeljaar 1975- (druk 1981) (5 downloads )
, pdf
–
Deel 2 (25-29) Motor B 17, B19, B21, B23: Reparatie en onderhoud modeljaar 1975-1985 (druk 1984) (18 downloads )
, pdf
–
Deel 2 (excl. 23, 24, 27) Motor B27: Constructie en werking (druk 1975) (3 downloads )
, pdf
–
Deel 2 (25) CO afstelling / CO adjustment B21F, B28F (sealed) modeljaar 1981- (English) (5 downloads )
, pdf
Brandstofsystemen, carburatie:
–
Deel 2 (23) Brandstofsysteem Carburateur motoren 240, 260: Constructie en werking (druk 1978) (8 downloads )
, pdf
–
Deel 2 (23) Brandstofsysteem Carburateur motoren 240, 260: Reparatie en onderhoud modeljaar 1975-1985 (druk 1984) (10 downloads )
, pdf
Brandstofsystemen, injectie:
–
Deel 2 (23) Brandstofsystemen inspuitmotoren Bosch LH2.0 Jetronic B23F: Reparatie en onderhoud (English) (3 downloads )
, pdf
–
Deel 2 (23) Brandstofsystemen inspuitmotoren Bosch LH2.4 Jetronic compleet: faulttracing, repair, design, etc. (1988, English) (14902 downloads )
, pdf
–
Deel 2 (24) Brandstofsysteem inspuitmotoren Cl-systeem B21E, B27E: Constructie en werking modeljaar 75-80 (druk 1979) (8 downloads )
, pdf
–
Deel 2 (24) Brandstofsysteem inspuitmotoren Cl-systeem B21E: Reparatie en onderhoud modeljaar 75-76 (druk 1977) (7 downloads )
, pdf
–
Deel 2 (24) Brandstofsysteem inspuitmotoren Cl-systeem B27E: Reparatie en onderhoud modeljaar 75-76 (druk 1977) (9 downloads )
, pdf
–
Deel 2 (24) Brandstofsysteem inspuitmotoren Cl-systeem B19E, B21E, B27E: Lokaliseren van storingen 240, 260 (druk 1978) (0 downloads )
, pdf
Overig:
–
Deel 2 (27) Cruise control installation manual 240 1991 North America-Canada (English, Svenka, Francais, Espagnol) (1 download )
, pdf
(Register) instructievideo’s
Gefilmd door of verzameld door onze leden en technische commissie. Video’s openen in een nieuw venster.
Motor:
– Kleppen stellen (Volvo B19 / B21 / B23 / B200 / B230 motor) https://youtu.be/we5Dwh9oys8
– Kleppen stellen (Volvo 242 – B20 motor, by Nordicar) https://youtu.be/ucKCJw42glo
Brandstofsysteem:
– Brandstofslang motorruimte vervangen (Volvo B21 1976) https://youtu.be/Q-7hDOeEHG0
Koelsysteem:
– Koelsysteem bijvullen + ontluchten (Volvo B19 / B21 / B23 / B200 / B230 motor, redblock) https://youtu.be/j_Y8jpxxm84
– Waterpomp vervangen (Volvo B19 / B21 / B23 / B200 / B230 motor, redblock) https://youtu.be/2hVBiNuZt2M
– Thermostaat vervangen (Volvo B230F motor, English) https://youtu.be/lkckoSvSM5w
Register Q&A
2. Motor
*) Voor de motor: gebruik 100% mineraalolie.
De meningen verschillen, maar meerdere van onze sleuteladressen en clubsponsoren adviseren geen half-synthetisch te gebruiken. (Half)synthetische olie kan koolafzetting verwijderen, oude pakkingen beschadigden en dit alles kan juist motorlekkages veroorzaken. Gebruik nooit vol-synthetisch.
Item | Type | Olie | Inhoud | Frequentie verversen |
Motor | B19, B21, B23 | 10W40, 20W50* | 3,35 l | 10.000km |
B20 | 10W40, 20W50* | 3,25 l | 10.000km | |
B27, B28 | 10W40, 20W50* | 6 l | 10.000km | |
Oliefilter | 0,5 l | 10.000km | ||
Versnellingsbak | M45 handgesch. | ATF F, ATF G | 0,75 l | 40.000km |
M46 handgesch. | ATF F, ATF G | 2,3 l | 40.000km | |
M40 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 0,75 l | 40.000km | |
M41 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 1,6 l | 40.000km | |
M50 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 1,1 l | 40.000km | |
M51 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 1,6 l | 40.000km | |
BW35 automaat | ATF F, ATF G | 6,2 l | 40.000km | |
BW55 automaat oud type | ATF F, ATF G | 6,5 l | 40.000km | |
BW55 aut. nieuw type (diepe pan) | ATF F, ATF G | 6,9 l | 40.000km | |
Versnellingsbak afkomstig uit Volvo 700 of 900 | AW70, AW70L, AW71, AW71L automaat | Dexron II-D / Dexron III ? | ? | 40.000km |
Achteras differentieel | zonder sper | API GL-5 80W-90 | 1,3 l | 40.000km |
met sper | API GL-5 80W-90 + spertoevoeging Volvo O/N 1161129-0 | 1.1 l + 0.5 l | 40.000km | |
Carburateur dempingsfilter | 10W40, 10W50 | 0,004 l | 10.000km | |
SU-HIF 6 | 10W40, 10W50 | 10.000km | ||
Stuurhuis | mechanisch | vet | 100gr | |
bekrachtigd 1975 | ATF A, ATF F, ATF G | 0,7 l | 1x p/2-3 j | |
bekrachtigd 1976 – | ATF A, ATF F, ATF G | 1,2 l | 1x p/2-3 j | |
Koelvloeistof | B19, B21, B23, B200, B230 | G11 blauw? | 9,5 l | 1x p/2-3 j |
B27, B28 | G11 blauw? | 10,9 l | 1x p/2-3 j | |
Remvloeistof | DOT 4 | 0,4 l | 1x p/2-3 j | |
Koppeling servo | alleen 260 | DOT 4 | 0,2 l | |
Stroomverdeler | as en contactpunt-as | Olie en vet | 2x p/j | |
Overige | Deurscharnieren | Vet | 2x p/j | |
Uitslagbegrenzers deuren | Olie | 2x p/j | ||
Motorkapscharnieren | Olie | 2x p/j | ||
Motorkap sluiting | Paraffine | 2x p/j | ||
Kofferbakscharnieren | Olie | 2x p/j | ||
Kofferbaksluiting (mechanisme achter slot) | Olie | 2x p/j | ||
Deurschoten (deurzijde) | Paraffine | 2x p/j | ||
Sluitplaten (B- en C-stijl) | Paraffine | 2x p/j | ||
Cilindersloten | Slotenolie | 2x p/j | ||
Rails voorstoelen | Olie en vet | 2x p/j | ||
Bediening schuifdak | Olie | 2x p/j | ||
Raammechanische | Olie en vet | 2x p/j |
Het Volvo 240-260 Register heeft het volgende gratis voor leden te leen:
- Afstelgereedschap Stromberg carburateurs. Heden 50% compleet, zie: Klepstelkist - wat kan je als lid gratis lenen? (25333 downloads )
- Klepstelgereedschap, inhoud kist zie: Klepstelkist - wat kan je als lid gratis lenen? (25333 downloads )
- Clubleden kunnen gratis klepstelplaatjes ruilen voor de red blocks (B17/B19/B21/B23/B200/B230) en de D24.
Brandstof
Skandix.de heeft de volgende handige bijlage gepubliceerd:
Stromberg carburateurs: de verschillen (by Skandix.de) (29748 downloads )
, pdf (auteursrechten/copyright Skandix.de)
Koeling
Die warmte bij de zijramen en het voeteneind wordt geregeld door de Airmix-schuif op de middenconsole.
Ook al schuif je Airmix volledig op Cold, dan nóg kan het dat er warmte uit eerdergenoemde roosters.
Is de kachelkraan dan defect?
Dat kan, maar hoeft niet. Mogelijk oorzaken zijn:
1) staalkabel achter de schuif is losgeschoten op de kraan: deze opnieuw vastzetten.
2) de kachelkraan is lek (rubber seal defect)
3) de thermostaatdraad van de kachelkraan is defect of zit op de verkeerde plek in je kachelhuis. De kachelkraan wordt “bijgeregeld” door een holle thermostaatdraad die in het kachelhuis gaat. Als deze voldoende warm is, gaat het klepje iets dicht om minder heet water van de motor door de kachelradiateur te laten lopen.
Deze holle draad is vaak beschadigd, zeker na vervanging/demontage van de kachel. De kachelkraan wordt automatisch iets (op een kiertje) open gestuurd op het moment dat hij eigenlijk volledig gesloten zou moeten zijn. De kraan “lekt” dus als het ware van binnen.
Je kan een originele Volvo-kachelkraan plaatsen (OEM-artikelnummer 3522209, 3540746, 9131997) met of zonder thermostaatdraad.
Originele zijn (mijns inziens) vrij prijzig en de kans dat je de versie met holle thermostaatdraad zonder schade op precies de huidige plaats in het kachelhuis laat zakken, is klein. Dan werkt de thermostaat dus prima, maar hij meet de temperatuur op de verkeerde plaats, dus… gaat deze weer “open” bij de verkeerde temperatuur. Zonde van je investering.
Een kachelkraan zonder thermostaatdraad kan uiteraard ook. Vaak veel goedkoper, maar je moet wel beetje klooien met slangverloopjes om het passend te krijgen. En je moet hem tijdens het rijden zelf een beetje bijregelen.
NB. Hou bij zelfbouw rekening met het feit dat vervangende slangen en kranen tegen de hoge temperatuur moete kunnen.
Gebruik eenvoudigweg onze Checklist Koelproblemen.
(Zie onder, te downloaden voor leden)
*) Voor de motor: gebruik 100% mineraalolie.
De meningen verschillen, maar meerdere van onze sleuteladressen en clubsponsoren adviseren geen half-synthetisch te gebruiken. (Half)synthetische olie kan koolafzetting verwijderen, oude pakkingen beschadigden en dit alles kan juist motorlekkages veroorzaken. Gebruik nooit vol-synthetisch.
Item | Type | Olie | Inhoud | Frequentie verversen |
Motor | B19, B21, B23 | 10W40, 20W50* | 3,35 l | 10.000km |
B20 | 10W40, 20W50* | 3,25 l | 10.000km | |
B27, B28 | 10W40, 20W50* | 6 l | 10.000km | |
Oliefilter | 0,5 l | 10.000km | ||
Versnellingsbak | M45 handgesch. | ATF F, ATF G | 0,75 l | 40.000km |
M46 handgesch. | ATF F, ATF G | 2,3 l | 40.000km | |
M40 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 0,75 l | 40.000km | |
M41 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 1,6 l | 40.000km | |
M50 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 1,1 l | 40.000km | |
M51 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 1,6 l | 40.000km | |
BW35 automaat | ATF F, ATF G | 6,2 l | 40.000km | |
BW55 automaat oud type | ATF F, ATF G | 6,5 l | 40.000km | |
BW55 aut. nieuw type (diepe pan) | ATF F, ATF G | 6,9 l | 40.000km | |
Versnellingsbak afkomstig uit Volvo 700 of 900 | AW70, AW70L, AW71, AW71L automaat | Dexron II-D / Dexron III ? | ? | 40.000km |
Achteras differentieel | zonder sper | API GL-5 80W-90 | 1,3 l | 40.000km |
met sper | API GL-5 80W-90 + spertoevoeging Volvo O/N 1161129-0 | 1.1 l + 0.5 l | 40.000km | |
Carburateur dempingsfilter | 10W40, 10W50 | 0,004 l | 10.000km | |
SU-HIF 6 | 10W40, 10W50 | 10.000km | ||
Stuurhuis | mechanisch | vet | 100gr | |
bekrachtigd 1975 | ATF A, ATF F, ATF G | 0,7 l | 1x p/2-3 j | |
bekrachtigd 1976 – | ATF A, ATF F, ATF G | 1,2 l | 1x p/2-3 j | |
Koelvloeistof | B19, B21, B23, B200, B230 | G11 blauw? | 9,5 l | 1x p/2-3 j |
B27, B28 | G11 blauw? | 10,9 l | 1x p/2-3 j | |
Remvloeistof | DOT 4 | 0,4 l | 1x p/2-3 j | |
Koppeling servo | alleen 260 | DOT 4 | 0,2 l | |
Stroomverdeler | as en contactpunt-as | Olie en vet | 2x p/j | |
Overige | Deurscharnieren | Vet | 2x p/j | |
Uitslagbegrenzers deuren | Olie | 2x p/j | ||
Motorkapscharnieren | Olie | 2x p/j | ||
Motorkap sluiting | Paraffine | 2x p/j | ||
Kofferbakscharnieren | Olie | 2x p/j | ||
Kofferbaksluiting (mechanisme achter slot) | Olie | 2x p/j | ||
Deurschoten (deurzijde) | Paraffine | 2x p/j | ||
Sluitplaten (B- en C-stijl) | Paraffine | 2x p/j | ||
Cilindersloten | Slotenolie | 2x p/j | ||
Rails voorstoelen | Olie en vet | 2x p/j | ||
Bediening schuifdak | Olie | 2x p/j | ||
Raammechanische | Olie en vet | 2x p/j |