FAQ – Volvo 200 kennisbank (openbaar)

Dit is de openbare sectie. Ga naar de ‘alleen leden’-sectie.

Aangezien onze webshop ‘Butiken’ heet, zou deze pagina eigenlijk ‘Vanliga frågor och svar’ moeten heten. Of ‘Eerste Hulp bij Baksteen’? Toch noemen we onze kennisbank met veelgestelde vragen, Frequently Asked Questions, maar gewoon FAQ.

Rome en de 240 Polar zijn niet in 1 dag gebouwd, sterker nog… de Polar was er pas na 18 jaar. Kortom, onze kennisbank is nieuw en die bouwen we dus ook niet in 1 dag op.

Help onze vereniging met jouw goede vraag, tip, correctie of aanvulling op de FAQ!
Mail hem naar techniek@volvo240-260register.nl

(NB. de pagina vanaf dec-2020 in aanbouw)

Openbaar (ook voor niet-leden)

Onder onze Technische instructies vind je downloadbare overzichtstekeningen van de (bij ons) bekende holle ruimten die moeten worden behandeld voor een goede conservering van jouw 240/260.
Deze download is alleen beschikbaar voor onze leden.

Overzichtstekeningen holle ruimten Volvo 240-260 (14 downloads)

Maak jouw eigen afweging of je over de (technische of financiële) middelen beschikt om dit zelf te doen, of aan een professional over te laten.

Waarschijnlijk heeft dat de volgende oorzaak:
Er zit een T-stuk met een terugslapklep dat dat blijft hangen. Je koplamp sproeier zit lager dan je reservoir, dus loopt deze leeg via de niet-werkende terugslagklep.
Je kan deze vervangen voor T-stuk van een Volvo 850, deze is nog leverbaar.
Volvo artikelnummer 1342554-S.

De overbrenging is: x omwentelingen van de ingaande as op het differentieel = 1 volledige omwenteling op de wielen.
4,10 (meer acceleratie, hoger toerental op topsnelheid)
3,91
3,73
3,54
3,31 (minder acceleratie, lager toerental op topsnelheid).
Het type achteras (1030 of 1031) maakt voor zover bij ons bekend niets uit. Er zit een wit stickertje op je achteras (links naast de differentieelhuis), vanaf de achterkant gezien.

Ja, deze zijn in principe uitwisselbaar, maar je hebt extra onderdelen nodig. Voor de ombouw heb je ook nodig:
1) het zogenaamde staartstuk van de BW55,
2) de BW55-olieleidingen (andere vorm dan die van de BW35)
3) de BW55-pookknop.
4) het juiste vliegwiel.
5) het juiste bellhouse.

De 4- en en 6-cilinder hebben wel 2 verschillende vliegwielen (met 6- of 8-boutgaten) en de bellhouse (trechter tussen motorblok en versnellingsbak) heeft ook een andere vorm. Controleer dus of deze past. De BW35 en BW55 (Borg Warner) zijn niet alleen geleverd in Volvo’s maar ook bijv. Rover. Zoek dus breder dan Volvo. BW35 en BW55 hebben een eindoverbrenging van 1:1.

Load More

Leden van onze vereniging krijgen na het inloggen ook antwoord op o.a. de volgende vragen:

Welke kleur koelvloeistof moet ik nemen?
Hoe vaak moet ik koelvloeistof vervangen?
Ik heb koelproblemen met de motor of verwarming, wat nu?
Wat is het verschil tussen een automaat- en handgeschakelde radiateur?
Ik heb elektraproblemen in de achterklep. Wat nu?
Mijn koelvloeistofmeter en brandstofmeter geven onjuiste waarden aan. Wat is er aan de hand?
Mijn koplamp sproeiers blijven doorlopen. Wat is er aan de hand?
Hoe kom ik aan verstelbare/opblaasbare schokbrekers (load adjusters) ?
Hoe moet ik de klepspeling stellen?