FAQ – Volvo 200 kennisbank (openbaar)
Dit is de openbare sectie. Ga naar de ‘alleen leden’-sectie.
Aangezien onze webshop ‘Butiken’ heet, zou deze pagina eigenlijk ‘Vanliga frågor och svar’ moeten heten. Of ‘Eerste Hulp bij Baksteen’? Toch noemen we onze kennisbank met veelgestelde vragen, Frequently Asked Questions, maar gewoon FAQ.
Rome en de 240 Polar zijn niet in 1 dag gebouwd, sterker nog… de Polar was er pas na 18 jaar. Kortom, onze kennisbank is nieuw en die bouwen we dus ook niet in 1 dag op.
Help onze vereniging met jouw goede vraag, tip, correctie of aanvulling op de FAQ!
Mail hem naar techniek@volvo240-260register.nl
(NB. de pagina vanaf dec-2020 in aanbouw)
Openbaar (ook voor niet-leden)
Modeljaar (MY) | 242 | 244* | 245 | 262 | 264 | 265 |
---|---|---|---|---|---|---|
1975 | 1- | 1- | 1- | n/a | 1- | n/a |
1976 | 53865- | 82980- | 54710- | 1- | 9675- | 1- |
1977 | 99680- | 174910- | 115350- | 2430- | 34470- | 8155- |
1978 | 122895- | 274965- | 163835- | 2660- | 46515- | 10920- |
1979 | 142125- | 364650- | 211325- | 4330- | 62105- | 15735- |
1980 | 165570- | 482505- | 264755- | 6450- | 85055- | 21775- |
1981 | 189180- | 592110- | 317940- | 8375-9296 | 107610- | 28320- |
1982 | 206780 | 686100- | 368310- | EOP | 125100-131500 | 30680- |
1983 | 223940 | 812610- | 434460- | EOP | 33010- | |
1984 | 237370-245503 | 939340-* | 506270- | 34030- | ||
1985 | end of prod. (EOP) | 72445- | 592000- | 34890-35594 | ||
1986 | 145710- | 660380- | EOP | |||
1987 | 215300- | 718700- | ||||
1988 | 278400- | 766600- | ||||
1989 | 334100- | 809000- | ||||
1990 | 386700- | 846100- | ||||
1991 | 429800- | 883200- | ||||
1992 | 457500- | 910500- | ||||
1993 | 478400-490214- | 939100-962443 | ||||
EOP | EOP | |||||
Jazeker!
Naast een taxatie via de sleutel- en taxatiedagen, kan je als lid van het Volvo 240-260 Register nu ook gebruikmaken van de taxateurs van de Volvo Klassieker Vereniging/VKV!
Dit betekent dat als lid bij ons register, jouw 240 of 260 voor hetzelfde lage bedrag (€ 20,- d.d. mei 2021) kan laten taxeren als dat je lid zou zijn van de VKV. Je krijgt van de VKV een rapport dat voldoet aan de eisen van de FEHAC.
Controleer vooraf dat jouw verzekeringsmaatschappij het taxatierapport van de VKV accepteert. Een taxatie is slechts een momentopname en de taxateur kan geen weggewerkte schades zien. Een taxatierapport is dus geen garantie voor het te ontvangen bedrag bij schade, mochten er na het ongeval een eerder onzichtbaar gebrek aan het licht komen.
Zo goedkoop? De kosten zijn ca. 6x lager dan normaliter en dat maakt dat de meningen over deze ‘clubtaxaties’ nogal zijn verdeeld. Toch willen jouw als lid deze afspraak tussen onze verenigingen niet onthouden. Vorm jouw eigen mening en dan is de keuze aan jou!
Leestip! In de artikelen van onze Volvologisch-columnist Joost Kam (Advies Verzekerd) vind je meer informatie over verzekeringsclausules en taxatierapporten.
Werkwijze:
– Je meldt jezelf rechtstreeks bij de taxateur van de VKV, zie voor de actuele kosten www.volvokv.nl/taxatie-rapport en voor de taxatieadressen www.volvokv.nl/technische-commissie.
– Vermeld jouw lidnummer van het Volvo 240-260 Register bij aanmelding bij de VKV-taxateur.
– Je doet rechtstreeks zaken met de taxateur van de VKV. Dit gaat dus buiten het Volvo 240-260 Register om. Het Volvo 240-260 Register is niet aansprakelijk of verantwoordelijk voor de taxatieresultaten en/of gevolgen bij evt. schade en/of de reactie van jouw verzekeringsmaatschappij.
Het gebeurt ons bijna allemaal wel eens. De APK-keuring is bijna verlopen en de keurmeester komt nèt met wat meer reparatiepunten dan je had zelf met jouw oog had kunnen zien. Had je nog maar 2 maanden extra… dan had je tijd genoeg voor de reparaties.
Helaas krijg je geen 2 maanden uitstel:
1. Rijden met een ongekeurd voertuig mag alleen op de dag van de APK. De afspraak met de garage moet je kunnen aantonen.
2. Ook al lees je online een en ander over de “2 maanden regeling, je mag hem ongekeurd langs de weg of op een parkeerplaats laten staan”: dat is niet het geval.
Want: RDW doet registercontroles op APK en de WA-verzekering. Elk voertuig wordt 1x per jaar gecheckt. Dus als je precies in die 2 maanden zit, ook al staat ie onder een zeil achterop een erf, dan krijg je van de RDW gewoon een beschikking in de bus. Kortom, een kans van 2 op 12 dat je 159 euro (anno 2021) mag afrekenen.
Bron 1: https://www.rdw.nl/particulier/paginas/c…ingsplicht
Die “2 maanden verlopen” is “soort van gebruikelijk” als een agent jouw wagen langs de weg stil ziet staan, maar ons inziens geen recht of garantie.
Wordt je rijdend aangetroffen zonder APK, dan mag de BOA of agent sowieso een bekeuring uitschrijven..
Bron 2: “Is uw auto niet voor de APK-vervaldatum gekeurd en verloopt de APK? Dan krijgt u automatisch een boete van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). U ontvangt deze boete ook als uw auto niet op de openbare weg rijdt.”
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen…ten-keuren
3. Wat kan ik dan wel doen? Schorsen!
Je kan jouw voertuig schorsen (online thuis met je DigiD, super simpel) voor € 24,95 (prijs 2021). De wagen en het kenteken mogen dan niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg (dus niet in de berm, parkeerplaats, maar echt op eigen erf, hoes erover).
Trek die hoes ook goed over de kentekenplaten, immers: een geautomatiseerd scanvoertuig kan jouw kenteken scannen en dan krijg je alsnog een beschikking.
Ontschorsen is gratis, je krijgt geen schorsingskosten terug. Ontschors je je wagen binnen 1 maand (dat was vroeger 3 maanden), dan betaal je de achterstallige motorrijtuigenbelasting over die maand nog eens. Tenzij hij/zij al mrb-vrij is.
Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/een_motorrijtuig_schorsen/een_motorrijtuig_schorsen
*) Voor de motor: gebruik 100% mineraalolie.
De meningen verschillen, maar meerdere van onze sleuteladressen en clubsponsoren adviseren geen half-synthetisch te gebruiken. (Half)synthetische olie kan koolafzetting verwijderen, oude pakkingen beschadigden en dit alles kan juist motorlekkages veroorzaken. Gebruik nooit vol-synthetisch.
Item | Type | Olie | Inhoud | Frequentie verversen |
Motor | B19, B21, B23 | 10W40, 20W50* | 3,35 l | 10.000km |
B20 | 10W40, 20W50* | 3,25 l | 10.000km | |
B27, B28 | 10W40, 20W50* | 6 l | 10.000km | |
Oliefilter | 0,5 l | 10.000km | ||
Versnellingsbak | M45 handgesch. | ATF F, ATF G | 0,75 l | 40.000km |
M46 handgesch. | ATF F, ATF G | 2,3 l | 40.000km | |
M40 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 0,75 l | 40.000km | |
M41 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 1,6 l | 40.000km | |
M50 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 1,1 l | 40.000km | |
M51 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 1,6 l | 40.000km | |
BW35 automaat | ATF F, ATF G | 6,2 l | 40.000km | |
BW55 automaat oud type | ATF F, ATF G | 6,5 l | 40.000km | |
BW55 aut. nieuw type (diepe pan) | ATF F, ATF G | 6,9 l | 40.000km | |
Versnellingsbak afkomstig uit Volvo 700 of 900 | AW70, AW70L, AW71, AW71L automaat | Dexron II-D / Dexron III ? | ? | 40.000km |
Achteras differentieel | zonder sper | API GL-5 80W-90 | 1,3 l | 40.000km |
met sper | API GL-5 80W-90 + spertoevoeging Volvo O/N 1161129-0 | 1.1 l + 0.5 l | 40.000km | |
Carburateur dempingsfilter | 10W40, 10W50 | 0,004 l | 10.000km | |
SU-HIF 6 | 10W40, 10W50 | 10.000km | ||
Stuurhuis | mechanisch | vet | 100gr | |
bekrachtigd 1975 | ATF A, ATF F, ATF G | 0,7 l | 1x p/2-3 j | |
bekrachtigd 1976 – | ATF A, ATF F, ATF G | 1,2 l | 1x p/2-3 j | |
Koelvloeistof | B19, B21, B23, B200, B230 | G11 blauw? | 9,5 l | 1x p/2-3 j |
B27, B28 | G11 blauw? | 10,9 l | 1x p/2-3 j | |
Remvloeistof | DOT 4 | 0,4 l | 1x p/2-3 j | |
Koppeling servo | alleen 260 | DOT 4 | 0,2 l | |
Stroomverdeler | as en contactpunt-as | Olie en vet | 2x p/j | |
Overige | Deurscharnieren | Vet | 2x p/j | |
Uitslagbegrenzers deuren | Olie | 2x p/j | ||
Motorkapscharnieren | Olie | 2x p/j | ||
Motorkap sluiting | Paraffine | 2x p/j | ||
Kofferbakscharnieren | Olie | 2x p/j | ||
Kofferbaksluiting (mechanisme achter slot) | Olie | 2x p/j | ||
Deurschoten (deurzijde) | Paraffine | 2x p/j | ||
Sluitplaten (B- en C-stijl) | Paraffine | 2x p/j | ||
Cilindersloten | Slotenolie | 2x p/j | ||
Rails voorstoelen | Olie en vet | 2x p/j | ||
Bediening schuifdak | Olie | 2x p/j | ||
Raammechanische | Olie en vet | 2x p/j |
Die warmte bij de zijramen en het voeteneind wordt geregeld door de Airmix-schuif op de middenconsole.
Ook al schuif je Airmix volledig op Cold, dan nóg kan het dat er warmte uit eerdergenoemde roosters.
Is de kachelkraan dan defect?
Dat kan, maar hoeft niet. Mogelijk oorzaken zijn:
1) staalkabel achter de schuif is losgeschoten op de kraan: deze opnieuw vastzetten.
2) de kachelkraan is lek (rubber seal defect)
3) de thermostaatdraad van de kachelkraan is defect of zit op de verkeerde plek in je kachelhuis. De kachelkraan wordt “bijgeregeld” door een holle thermostaatdraad die in het kachelhuis gaat. Als deze voldoende warm is, gaat het klepje iets dicht om minder heet water van de motor door de kachelradiateur te laten lopen.
Deze holle draad is vaak beschadigd, zeker na vervanging/demontage van de kachel. De kachelkraan wordt automatisch iets (op een kiertje) open gestuurd op het moment dat hij eigenlijk volledig gesloten zou moeten zijn. De kraan “lekt” dus als het ware van binnen.
Je kan een originele Volvo-kachelkraan plaatsen (OEM-artikelnummer 3522209, 3540746, 9131997) met of zonder thermostaatdraad.
Originele zijn (mijns inziens) vrij prijzig en de kans dat je de versie met holle thermostaatdraad zonder schade op precies de huidige plaats in het kachelhuis laat zakken, is klein. Dan werkt de thermostaat dus prima, maar hij meet de temperatuur op de verkeerde plaats, dus… gaat deze weer “open” bij de verkeerde temperatuur. Zonde van je investering.
Een kachelkraan zonder thermostaatdraad kan uiteraard ook. Vaak veel goedkoper, maar je moet wel beetje klooien met slangverloopjes om het passend te krijgen. En je moet hem tijdens het rijden zelf een beetje bijregelen.
NB. Hou bij zelfbouw rekening met het feit dat vervangende slangen en kranen tegen de hoge temperatuur moete kunnen.
Het Volvo 240-260 Register heeft het volgende gratis voor leden te leen:
- Afstelgereedschap Stromberg carburateurs. Heden 50% compleet, zie: Klepstelkist – wat kan je als lid gratis lenen? (25331 downloads )
- Klepstelgereedschap, inhoud kist zie: Klepstelkist – wat kan je als lid gratis lenen? (25331 downloads )
- Clubleden kunnen gratis klepstelplaatjes ruilen voor de red blocks (B17/B19/B21/B23/B200/B230) en de D24.
Skandix.de heeft de volgende handige bijlage gepubliceerd:
Stromberg carburateurs: de verschillen (by Skandix.de) (29748 downloads )
, pdf (auteursrechten/copyright Skandix.de)
De meeste roestplekken zijn:
- de spatbordranden: vooral achter;
- de dorpels;
- krikpunten op de dorpels (vooral na verkeerd krikgebruik);
- beide reservewielbakken;
- bij de achterklep onder de achterbumper bij een estate/245/265;
- onderlangs bij de voorruit (onder de chroomstrip, vooral bij vroege 200’s met de metalen bevestigingsclips). Regenwater loopt je zekeringkast in en veroorzaakt rare storingen;
- in de felsnaden van alle deuren (binnenkant onderzijde);
- onder de chroomstrip bij de zijruiten van elke deur;
- in de felsnaad van de achterklep van een sedan/242/244/262/264;
- onder de achterruit;
- rondom achteraf ingebouwde LPG-vuldoppen.
Weet jij nog meer plekken? Geef ze door via techniek@volvo240-260register.nl.
Bijgaand downloadbare overzichtstekeningen van de (bij ons) bekende holle ruimten die moeten worden behandeld voor een goede conservering van jouw 240/260.
Overzichtstekeningen holle ruimten Volvo 240-260 (144 downloads )Maak jouw eigen afweging of je over de (technische of financiële) middelen beschikt om dit zelf te doen, of aan een professional over te laten.
Waarschijnlijk heeft dat de volgende oorzaak:
Er zit een T-stuk met een terugslapklep dat dat blijft hangen. Je koplamp sproeier zit lager dan je reservoir, dus loopt deze leeg via de niet-werkende terugslagklep.
Je kan deze vervangen voor T-stuk van een Volvo 850, deze is nog leverbaar.
Volvo artikelnummer 1342554-S.
De overbrenging is: x omwentelingen van de ingaande as op het differentieel = 1 volledige omwenteling op de wielen.
4,10 (meer acceleratie, hoger toerental op topsnelheid)
3,91
3,73
3,54
3,31 (minder acceleratie, lager toerental op topsnelheid).
Het type achteras (1030 of 1031) maakt voor zover bij ons bekend niets uit. Er zit een wit stickertje op je achteras (links naast de differentieelhuis), vanaf de achterkant gezien.
Ja, deze zijn in principe uitwisselbaar, maar je hebt extra onderdelen nodig. Voor de ombouw heb je ook nodig:
1) het zogenaamde staartstuk van de BW55,
2) de BW55-olieleidingen (andere vorm dan die van de BW35)
3) de BW55-pookknop.
4) het juiste vliegwiel.
5) het juiste bellhouse.
De 4- en en 6-cilinder hebben wel 2 verschillende vliegwielen (met 6- of 8-boutgaten) en de bellhouse (trechter tussen motorblok en versnellingsbak) heeft ook een andere vorm. Controleer dus of deze past. De BW35 en BW55 (Borg Warner) zijn niet alleen geleverd in Volvo’s maar ook bijv. Rover. Zoek dus breder dan Volvo. BW35 en BW55 hebben een eindoverbrenging van 1:1.
Leden van onze vereniging krijgen na het inloggen ook antwoord op o.a. de volgende vragen:
Welke kleur koelvloeistof moet ik nemen? |
Hoe vaak moet ik koelvloeistof vervangen? |
Ik heb koelproblemen met de motor of verwarming, wat nu? |
Wat is het verschil tussen een automaat- en handgeschakelde radiateur? |
Ik heb elektraproblemen in de achterklep. Wat nu? |
Mijn koelvloeistofmeter en brandstofmeter geven onjuiste waarden aan. Wat is er aan de hand? |
Mijn koplamp sproeiers blijven doorlopen. Wat is er aan de hand? |
Hoe kom ik aan verstelbare/opblaasbare schokbrekers (load adjusters) ? |
Hoe moet ik de klepspeling stellen? |