Techniek – 4. Achteras, voortrein en transmissie
REGISTER DOCUMENTATIE
Opgesteld door of verzameld door onze leden en technische commissie.
GROENE BOEKEN
De officiële Volvo werkplaatshandleidingen.
41: Koppeling, 45: Aandrijfas
43: Versnellingsbak
46: Achteras
(REGISTER) INSTRUCTIEVIDEO”S
gf
Gefilmd door of verzameld door onze leden en technische commissie. Video’s openen in een nieuw venster.
– Stuurkogel en stuurhuishoes vervangen, https://youtu.be/6RszKb7uYds
REGISTER Q&A
4. Transmissie & aandrijving
Ja, deze zijn in principe uitwisselbaar, maar je hebt extra onderdelen nodig. Voor de ombouw heb je ook nodig:
1) het zogenaamde staartstuk van de BW55,
2) de BW55-olieleidingen (andere vorm dan die van de BW35)
3) de BW55-pookknop.
4) het juiste vliegwiel.
5) het juiste bellhouse.
De 4- en en 6-cilinder hebben wel 2 verschillende vliegwielen (met 6- of 8-boutgaten) en de bellhouse (trechter tussen motorblok en versnellingsbak) heeft ook een andere vorm. Controleer dus of deze past. De BW35 en BW55 (Borg Warner) zijn niet alleen geleverd in Volvo’s maar ook bijv. Rover. Zoek dus breder dan Volvo. BW35 en BW55 hebben een eindoverbrenging van 1:1.
De overbrenging is: x omwentelingen van de ingaande as op het differentieel = 1 volledige omwenteling op de wielen.
4,10 (meer acceleratie, hoger toerental op topsnelheid)
3,91
3,73
3,54
3,31 (minder acceleratie, lager toerental op topsnelheid).
Het type achteras (1030 of 1031) maakt voor zover bij ons bekend niets uit. Er zit een wit stickertje op je achteras (links naast de differentieelhuis), vanaf de achterkant gezien.
*) Voor de motor: gebruik 100% mineraalolie.
De meningen verschillen, maar meerdere van onze sleuteladressen en clubsponsoren adviseren geen half-synthetisch te gebruiken. (Half)synthetische olie kan koolafzetting verwijderen, oude pakkingen beschadigden en dit alles kan juist motorlekkages veroorzaken. Gebruik nooit vol-synthetisch.
Item | Type | Olie | Inhoud | Frequentie verversen |
Motor | B19, B21, B23 | 10W40, 20W50* | 3,35 l | 10.000km |
B20 | 10W40, 20W50* | 3,25 l | 10.000km | |
B27, B28 | 10W40, 20W50* | 6 l | 10.000km | |
Oliefilter | 0,5 l | 10.000km | ||
Versnellingsbak | M45 handgesch. | ATF F, ATF G | 0,75 l | 40.000km |
M46 handgesch. | ATF F, ATF G | 2,3 l | 40.000km | |
M40 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 0,75 l | 40.000km | |
M41 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 1,6 l | 40.000km | |
M50 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 1,1 l | 40.000km | |
M51 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 1,6 l | 40.000km | |
BW35 automaat | ATF F, ATF G | 6,2 l | 40.000km | |
BW55 automaat oud type | ATF F, ATF G | 6,5 l | 40.000km | |
BW55 aut. nieuw type (diepe pan) | ATF F, ATF G | 6,9 l | 40.000km | |
Versnellingsbak afkomstig uit Volvo 700 of 900 | AW70, AW70L, AW71, AW71L automaat | Dexron II-D / Dexron III ? | ? | 40.000km |
Achteras differentieel | zonder sper | API GL-5 80W-90 | 1,3 l | 40.000km |
met sper | API GL-5 80W-90 + spertoevoeging Volvo O/N 1161129-0 | 1.1 l + 0.5 l | 40.000km | |
Carburateur dempingsfilter | 10W40, 10W50 | 0,004 l | 10.000km | |
SU-HIF 6 | 10W40, 10W50 | 10.000km | ||
Stuurhuis | mechanisch | vet | 100gr | |
bekrachtigd 1975 | ATF A, ATF F, ATF G | 0,7 l | 1x p/2-3 j | |
bekrachtigd 1976 – | ATF A, ATF F, ATF G | 1,2 l | 1x p/2-3 j | |
Koelvloeistof | B19, B21, B23, B200, B230 | G11 blauw? | 9,5 l | 1x p/2-3 j |
B27, B28 | G11 blauw? | 10,9 l | 1x p/2-3 j | |
Remvloeistof | DOT 4 | 0,4 l | 1x p/2-3 j | |
Koppeling servo | alleen 260 | DOT 4 | 0,2 l | |
Stroomverdeler | as en contactpunt-as | Olie en vet | 2x p/j | |
Overige | Deurscharnieren | Vet | 2x p/j | |
Uitslagbegrenzers deuren | Olie | 2x p/j | ||
Motorkapscharnieren | Olie | 2x p/j | ||
Motorkap sluiting | Paraffine | 2x p/j | ||
Kofferbakscharnieren | Olie | 2x p/j | ||
Kofferbaksluiting (mechanisme achter slot) | Olie | 2x p/j | ||
Deurschoten (deurzijde) | Paraffine | 2x p/j | ||
Sluitplaten (B- en C-stijl) | Paraffine | 2x p/j | ||
Cilindersloten | Slotenolie | 2x p/j | ||
Rails voorstoelen | Olie en vet | 2x p/j | ||
Bediening schuifdak | Olie | 2x p/j | ||
Raammechanische | Olie en vet | 2x p/j |