Techniek – 2. Motor en brandstofsysteem

<< Terug naar Techniek

Register documentatie

Opgesteld door of verzameld door leden en de technische commissie.
Motor:
Distributieriem - locatie merktekens B17 / B19 / B21 / B23 / B200 / B230 (69 downloads ) , pdf
Klepstelkist - wat kan je als lid gratis lenen? (26442 downloads ) , pdf
Kleppen stellen B17 / B19 / B21 / B23 / B200 / B230 - Stappenplan/instructie (22747 downloads ) , pdf
Kleppen stellen B17 / B19 / B21 / B23 / B200 / B230 - Formulier (30747 downloads ) , pdf
Kleppen stellen B27 / B28 (PRV) – Formulier (27313 downloads ) , pdf
Klepveer vervangen B21 / B23 / B200 / B230 - Stappenplan/instructie (7 downloads ) , pdf
Brandstofsystemen:
Stromberg carburateurs: de verschillen (by Skandix.de) (31359 downloads ) , pdf (by Skandix.de)
Bosch K-Jettronic (officiële Bosch instructie, Nederlands) (0 downloads ) , pdf
Bosch K-Jettronic (officiële Bosch instructie, English) (26 downloads ) , pdf
Bosch K-Jettronic (bron: auto-tat.co.uk, English) (18 downloads ) , pdf
Bosch LH Jettronic (artikel ImportService 04-1991) (22 downloads ) , pdf
Koelsysteem:
Checklist Koelproblemen - analyseer problemen in uw Volvo 200-motorkoeling (46 downloads ) , pdf

Groene boeken

De officiële Volvo werkplaatshandleidingen.
Motor:
20: Algemeen, 21: Motor met ophanging, 22: Smeersysteem:
Deel 2 (20-22) Motor B17, B19, B21, B23: Reparatie en onderhoud (modeljaar 1975-1985) (druk 1984) (17 downloads ) , pdf

25: In- en uitlaatsysteem, 26: Koelsysteem, 27: Motorbediening
Deel 2 (25-29) Motor B17, B19, B21, B23: Constructie en werking (modeljaar 1975-) (druk 1981) (6 downloads ) , pdf
Deel 2 (25-29) Motor B17, B19, B21, B23: Constructie en werking modeljaar 1975- (druk 1981) (5 downloads ) , pdf
Deel 2 (25-29) Motor B 17, B19, B21, B23: Reparatie en onderhoud modeljaar 1975-1985 (druk 1984) (18 downloads ) , pdf
Deel 2 (excl. 23, 24, 27) Motor B27: Constructie en werking (druk 1975) (3 downloads ) , pdf
Deel 2 (25) CO afstelling / CO adjustment B21F, B28F (sealed) modeljaar 1981- (English) (5 downloads ) , pdf
Brandstofsystemen, carburatie:
Deel 2 (23) Brandstofsysteem Carburateur motoren 240, 260: Constructie en werking (druk 1978) (8 downloads ) , pdf
Deel 2 (23) Brandstofsysteem Carburateur motoren 240, 260: Reparatie en onderhoud modeljaar 1975-1985 (druk 1984) (10 downloads ) , pdf
Brandstofsystemen, injectie:
Deel 2 (23) Brandstofsystemen inspuitmotoren Bosch LH2.0 Jetronic B23F: Reparatie en onderhoud (English) (3 downloads ) , pdf
Deel 2 (23) Brandstofsystemen inspuitmotoren Bosch LH2.4 Jetronic compleet: faulttracing, repair, design, etc. (1988, English) (15443 downloads ) , pdf
Deel 2 (24) Brandstofsysteem inspuitmotoren Cl-systeem B21E, B27E: Constructie en werking modeljaar 75-80 (druk 1979) (8 downloads ) , pdf
Deel 2 (24) Brandstofsysteem inspuitmotoren Cl-systeem B21E: Reparatie en onderhoud modeljaar 75-76 (druk 1977) (7 downloads ) , pdf
Deel 2 (24) Brandstofsysteem inspuitmotoren Cl-systeem B27E: Reparatie en onderhoud modeljaar 75-76 (druk 1977) (9 downloads ) , pdf
Deel 2 (24) Brandstofsysteem inspuitmotoren Cl-systeem B19E, B21E, B27E: Lokaliseren van storingen 240, 260 (druk 1978) (0 downloads ) , pdf
Overig:
Deel 2 (27) Cruise control installation manual 240 1991 North America-Canada (English, Svenka, Francais, Espagnol) (1 download ) , pdf

(Register) instructievideo’s

Gefilmd door of verzameld door onze leden en technische commissie. Video’s openen in een nieuw venster.
Motor:
– Kleppen stellen (Volvo B19 / B21 / B23 / B200 / B230 motor) https://youtu.be/we5Dwh9oys8
– Kleppen stellen (Volvo 242 – B20 motor, by Nordicar) https://youtu.be/ucKCJw42glo
Brandstofsysteem:
– Brandstofslang motorruimte vervangen (Volvo B21 1976) https://youtu.be/Q-7hDOeEHG0
Koelsysteem:
– Koelsysteem bijvullen + ontluchten (Volvo B19 / B21 / B23 / B200 / B230 motor, redblock) https://youtu.be/j_Y8jpxxm84
– Waterpomp vervangen (Volvo B19 / B21 / B23 / B200 / B230 motor, redblock) https://youtu.be/2hVBiNuZt2M
– Thermostaat vervangen (Volvo B230F motor, English) https://youtu.be/lkckoSvSM5w

Register Q&A

2. Motor

*) Voor de motor: gebruik 100% mineraalolie.
De meningen verschillen, maar meerdere van onze sleuteladressen en clubsponsoren adviseren geen half-synthetisch te gebruiken. (Half)synthetische olie kan koolafzetting verwijderen, oude pakkingen beschadigden en dit alles kan juist motorlekkages veroorzaken. Gebruik nooit vol-synthetisch.

ItemTypeOlieInhoudFrequentie verversen
MotorB19, B21, B2310W40, 20W50*3,35 l10.000km
B2010W40, 20W50*3,25 l10.000km
B27, B2810W40, 20W50*6 l10.000km
Oliefilter0,5 l10.000km
VersnellingsbakM45 handgesch.ATF F, ATF G0,75 l40.000km
M46 handgesch.ATF F, ATF G2,3 l40.000km
M40 handgesch.API-GL-1 80W900,75 l40.000km
M41 handgesch.API-GL-1 80W901,6 l40.000km
M50 handgesch.API-GL-1 80W901,1 l40.000km
M51 handgesch.API-GL-1 80W901,6 l40.000km
BW35 automaatATF F, ATF G6,2 l40.000km
BW55 automaat
oud type
ATF F, ATF G6,5 l
40.000km
BW55 aut. nieuw type (diepe pan)ATF F, ATF G6,9 l40.000km
Versnellingsbak afkomstig uit Volvo 700 of 900AW70, AW70L, AW71, AW71L automaatDexron II-D / Dexron III ??40.000km
Achteras differentieelzonder sperAPI GL-5 80W-901,3 l40.000km
met sperAPI GL-5 80W-90 +
spertoevoeging Volvo O/N 1161129-0
1.1 l
+ 0.5 l
40.000km
Carburateur dempingsfilter10W40, 10W500,004 l10.000km
SU-HIF 610W40, 10W5010.000km
Stuurhuismechanischvet100gr
bekrachtigd 1975ATF A, ATF F, ATF G0,7 l1x p/2-3 j
bekrachtigd 1976 –ATF A, ATF F, ATF G1,2 l1x p/2-3 j
KoelvloeistofB19, B21, B23, B200, B230G11 blauw?9,5 l1x p/2-3 j
B27, B28G11 blauw?10,9 l1x p/2-3 j
RemvloeistofDOT 40,4 l1x p/2-3 j
Koppeling servoalleen 260DOT 40,2 l
Stroomverdeleras en contactpunt-asOlie en vet2x p/j
OverigeDeurscharnierenVet2x p/j
Uitslagbegrenzers deurenOlie2x p/j
MotorkapscharnierenOlie2x p/j
Motorkap sluitingParaffine2x p/j
KofferbakscharnierenOlie2x p/j
Kofferbaksluiting (mechanisme achter slot)Olie2x p/j
Deurschoten (deurzijde)Paraffine2x p/j
Sluitplaten (B- en C-stijl)Paraffine2x p/j
CilinderslotenSlotenolie2x p/j
Rails voorstoelenOlie en vet2x p/j
Bediening schuifdakOlie2x p/j
RaammechanischeOlie en vet2x p/j
Al deze data komt uit de Volvo Greenbooks. Hoeveelheden wijken soms af afhankelijk van de Greenbooks editie. Ga daarom altijd uit van de vulindicatietekens.

Het Volvo 240-260 Register heeft het volgende gratis voor leden te leen:

Koeling

Die warmte bij de zijramen en het voeteneind wordt geregeld door de Airmix-schuif op de middenconsole.
Ook al schuif je Airmix volledig op Cold, dan nóg kan het dat er warmte uit eerdergenoemde roosters.
Is de kachelkraan dan defect?
Dat kan, maar hoeft niet. Mogelijk oorzaken zijn:
1) staalkabel achter de schuif is losgeschoten op de kraan: deze opnieuw vastzetten.
2) de kachelkraan is lek (rubber seal defect)
3) de thermostaatdraad van de kachelkraan is defect of zit op de verkeerde plek in je kachelhuis. De kachelkraan wordt “bijgeregeld” door een holle thermostaatdraad die in het kachelhuis gaat. Als deze voldoende warm is, gaat het klepje iets dicht om minder heet water van de motor door de kachelradiateur te laten lopen.
Deze holle draad is vaak beschadigd, zeker na vervanging/demontage van de kachel. De kachelkraan wordt automatisch iets (op een kiertje) open gestuurd op het moment dat hij eigenlijk volledig gesloten zou moeten zijn. De kraan “lekt” dus als het ware van binnen.
Je kan een originele Volvo-kachelkraan plaatsen (OEM-artikelnummer 3522209, 3540746, 9131997) met of zonder thermostaatdraad.
Originele zijn (mijns inziens) vrij prijzig en de kans dat je de versie met holle thermostaatdraad zonder schade op precies de huidige plaats in het kachelhuis laat zakken, is klein. Dan werkt de thermostaat dus prima, maar hij meet de temperatuur op de verkeerde plaats, dus… gaat deze weer “open” bij de verkeerde temperatuur. Zonde van je investering.

Een kachelkraan zonder thermostaatdraad kan uiteraard ook. Vaak veel goedkoper, maar je moet wel beetje klooien met slangverloopjes om het passend te krijgen. En je moet hem tijdens het rijden zelf een beetje bijregelen.

NB. Hou bij zelfbouw rekening met het feit dat vervangende slangen en kranen tegen de hoge temperatuur moete kunnen.

*) Voor de motor: gebruik 100% mineraalolie.
De meningen verschillen, maar meerdere van onze sleuteladressen en clubsponsoren adviseren geen half-synthetisch te gebruiken. (Half)synthetische olie kan koolafzetting verwijderen, oude pakkingen beschadigden en dit alles kan juist motorlekkages veroorzaken. Gebruik nooit vol-synthetisch.

ItemTypeOlieInhoudFrequentie verversen
MotorB19, B21, B2310W40, 20W50*3,35 l10.000km
B2010W40, 20W50*3,25 l10.000km
B27, B2810W40, 20W50*6 l10.000km
Oliefilter0,5 l10.000km
VersnellingsbakM45 handgesch.ATF F, ATF G0,75 l40.000km
M46 handgesch.ATF F, ATF G2,3 l40.000km
M40 handgesch.API-GL-1 80W900,75 l40.000km
M41 handgesch.API-GL-1 80W901,6 l40.000km
M50 handgesch.API-GL-1 80W901,1 l40.000km
M51 handgesch.API-GL-1 80W901,6 l40.000km
BW35 automaatATF F, ATF G6,2 l40.000km
BW55 automaat
oud type
ATF F, ATF G6,5 l
40.000km
BW55 aut. nieuw type (diepe pan)ATF F, ATF G6,9 l40.000km
Versnellingsbak afkomstig uit Volvo 700 of 900AW70, AW70L, AW71, AW71L automaatDexron II-D / Dexron III ??40.000km
Achteras differentieelzonder sperAPI GL-5 80W-901,3 l40.000km
met sperAPI GL-5 80W-90 +
spertoevoeging Volvo O/N 1161129-0
1.1 l
+ 0.5 l
40.000km
Carburateur dempingsfilter10W40, 10W500,004 l10.000km
SU-HIF 610W40, 10W5010.000km
Stuurhuismechanischvet100gr
bekrachtigd 1975ATF A, ATF F, ATF G0,7 l1x p/2-3 j
bekrachtigd 1976 –ATF A, ATF F, ATF G1,2 l1x p/2-3 j
KoelvloeistofB19, B21, B23, B200, B230G11 blauw?9,5 l1x p/2-3 j
B27, B28G11 blauw?10,9 l1x p/2-3 j
RemvloeistofDOT 40,4 l1x p/2-3 j
Koppeling servoalleen 260DOT 40,2 l
Stroomverdeleras en contactpunt-asOlie en vet2x p/j
OverigeDeurscharnierenVet2x p/j
Uitslagbegrenzers deurenOlie2x p/j
MotorkapscharnierenOlie2x p/j
Motorkap sluitingParaffine2x p/j
KofferbakscharnierenOlie2x p/j
Kofferbaksluiting (mechanisme achter slot)Olie2x p/j
Deurschoten (deurzijde)Paraffine2x p/j
Sluitplaten (B- en C-stijl)Paraffine2x p/j
CilinderslotenSlotenolie2x p/j
Rails voorstoelenOlie en vet2x p/j
Bediening schuifdakOlie2x p/j
RaammechanischeOlie en vet2x p/j
Al deze data komt uit de Volvo Greenbooks. Hoeveelheden wijken soms af afhankelijk van de Greenbooks editie. Ga daarom altijd uit van de vulindicatietekens.