FAQ – Volvo 200 kennisbank (openbaar)

Dit is de openbare sectie. Ga naar de ‘alleen leden’-sectie.

Aangezien onze webshop ‘Butiken’ heet, zou deze pagina eigenlijk ‘Vanliga frågor och svar’ moeten heten. Of ‘Eerste Hulp bij Baksteen’? Toch noemen we onze kennisbank met veelgestelde vragen, Frequently Asked Questions, maar gewoon FAQ.

Rome en de 240 Polar zijn niet in 1 dag gebouwd, sterker nog… de Polar was er pas na 18 jaar. Kortom, onze kennisbank is nieuw en die bouwen we dus ook niet in 1 dag op.

Help onze vereniging met jouw goede vraag, tip, correctie of aanvulling op de FAQ!
Mail hem naar techniek@volvo240-260register.nl

(NB. de pagina vanaf dec-2020 in aanbouw)

Openbaar (ook voor niet-leden)

*) Voor de motor: gebruik 100% mineraalolie.
De meningen verschillen, maar meerdere van onze sleuteladressen en clubsponsoren adviseren geen half-synthetisch te gebruiken. (Half)synthetische olie kan koolafzetting verwijderen, oude pakkingen beschadigden en dit alles kan juist motorlekkages veroorzaken. Gebruik nooit vol-synthetisch.

ItemTypeOlieInhoudFrequentie verversen
MotorB19, B21, B2310W40, 20W50*3,35 l10.000km
B2010W40, 20W50*3,25 l10.000km
B27, B2810W40, 20W50*6 l10.000km
Oliefilter0,5 l10.000km
VersnellingsbakM45 handgesch.ATF F, ATF G0,75 l40.000km
M46 handgesch.ATF F, ATF G2,3 l40.000km
M40 handgesch.API-GL-1 80W900,75 l40.000km
M41 handgesch.API-GL-1 80W901,6 l40.000km
M50 handgesch.API-GL-1 80W901,1 l40.000km
M51 handgesch.API-GL-1 80W901,6 l40.000km
BW35 automaatATF F, ATF G6,2 l40.000km
BW55 automaat
oud type
ATF F, ATF G6,5 l
40.000km
BW55 aut. nieuw type (diepe pan)ATF F, ATF G6,9 l40.000km
Versnellingsbak afkomstig uit Volvo 700 of 900AW70, AW70L, AW71, AW71L automaatDexron II-D / Dexron III ??40.000km
Achteras differentieelzonder sperAPI GL-5 80W-901,3 l40.000km
met sperAPI GL-5 80W-90 +
spertoevoeging Volvo O/N 1161129-0
1.1 l
+ 0.5 l
40.000km
Carburateur dempingsfilter10W40, 10W500,004 l10.000km
SU-HIF 610W40, 10W5010.000km
Stuurhuismechanischvet100gr
bekrachtigd 1975ATF A, ATF F, ATF G0,7 l1x p/2-3 j
bekrachtigd 1976 –ATF A, ATF F, ATF G1,2 l1x p/2-3 j
KoelvloeistofB19, B21, B23, B200, B230G11 blauw?9,5 l1x p/2-3 j
B27, B28G11 blauw?10,9 l1x p/2-3 j
RemvloeistofDOT 40,4 l1x p/2-3 j
Koppeling servoalleen 260DOT 40,2 l
Stroomverdeleras en contactpunt-asOlie en vet2x p/j
OverigeDeurscharnierenVet2x p/j
Uitslagbegrenzers deurenOlie2x p/j
MotorkapscharnierenOlie2x p/j
Motorkap sluitingParaffine2x p/j
KofferbakscharnierenOlie2x p/j
Kofferbaksluiting (mechanisme achter slot)Olie2x p/j
Deurschoten (deurzijde)Paraffine2x p/j
Sluitplaten (B- en C-stijl)Paraffine2x p/j
CilinderslotenSlotenolie2x p/j
Rails voorstoelenOlie en vet2x p/j
Bediening schuifdakOlie2x p/j
RaammechanischeOlie en vet2x p/j
Al deze data komt uit de Volvo Greenbooks. Hoeveelheden wijken soms af afhankelijk van de Greenbooks editie. Ga daarom altijd uit van de vulindicatietekens.

Die warmte bij de zijramen en het voeteneind wordt geregeld door de Airmix-schuif op de middenconsole.
Ook al schuif je Airmix volledig op Cold, dan nóg kan het dat er warmte uit eerdergenoemde roosters.
Is de kachelkraan dan defect?
Dat kan, maar hoeft niet. Mogelijk oorzaken zijn:
1) staalkabel achter de schuif is losgeschoten op de kraan: deze opnieuw vastzetten.
2) de kachelkraan is lek (rubber seal defect)
3) de thermostaatdraad van de kachelkraan is defect of zit op de verkeerde plek in je kachelhuis. De kachelkraan wordt “bijgeregeld” door een holle thermostaatdraad die in het kachelhuis gaat. Als deze voldoende warm is, gaat het klepje iets dicht om minder heet water van de motor door de kachelradiateur te laten lopen.
Deze holle draad is vaak beschadigd, zeker na vervanging/demontage van de kachel. De kachelkraan wordt automatisch iets (op een kiertje) open gestuurd op het moment dat hij eigenlijk volledig gesloten zou moeten zijn. De kraan “lekt” dus als het ware van binnen.
Je kan een originele Volvo-kachelkraan plaatsen (OEM-artikelnummer 3522209, 3540746, 9131997) met of zonder thermostaatdraad.
Originele zijn (mijns inziens) vrij prijzig en de kans dat je de versie met holle thermostaatdraad zonder schade op precies de huidige plaats in het kachelhuis laat zakken, is klein. Dan werkt de thermostaat dus prima, maar hij meet de temperatuur op de verkeerde plaats, dus… gaat deze weer “open” bij de verkeerde temperatuur. Zonde van je investering.

Een kachelkraan zonder thermostaatdraad kan uiteraard ook. Vaak veel goedkoper, maar je moet wel beetje klooien met slangverloopjes om het passend te krijgen. En je moet hem tijdens het rijden zelf een beetje bijregelen.

NB. Hou bij zelfbouw rekening met het feit dat vervangende slangen en kranen tegen de hoge temperatuur moete kunnen.

Het Volvo 240-260 Register heeft het volgende gratis voor leden te leen:

Skandix.de heeft de volgende handige bijlage gepubliceerd:
Stromberg carburateurs: de verschillen (by Skandix.de) (31361 downloads ) , pdf (auteursrechten/copyright Skandix.de)

Leden van onze vereniging krijgen na het inloggen ook antwoord op o.a. de volgende vragen:

Welke kleur koelvloeistof moet ik nemen?
Hoe vaak moet ik koelvloeistof vervangen?
Ik heb koelproblemen met de motor of verwarming, wat nu?
Wat is het verschil tussen een automaat- en handgeschakelde radiateur?
Ik heb elektraproblemen in de achterklep. Wat nu?
Mijn koelvloeistofmeter en brandstofmeter geven onjuiste waarden aan. Wat is er aan de hand?
Mijn koplamp sproeiers blijven doorlopen. Wat is er aan de hand?
Hoe kom ik aan verstelbare/opblaasbare schokbrekers (load adjusters) ?
Hoe moet ik de klepspeling stellen?