Techniek – 0. Algemene informatie en specificaties

<< Terug naar Techniek

Register documentatie

Opgesteld door of verzameld door onze leden en technische commissie.

Geschiedenis van de 200 (1e druk, softcover) (10 downloads ) , pdf, 1e druk, alleen leden. Uitgebreide 2e druk is als hardcover verkrijgbaar in onze webshop!
Group A Homoligatie Specifications 1982 240 Turbo (English) (12846 downloads ) , pdf, public download
Volvo R-Sport catalogue 1979 (English) (10619 downloads ) , pdf, public download
Volvo R-Sport catalogue 1982 (Swedish, Svenska) (11492 downloads ) , pdf, public download
Volvo accessoires catalogus 1979 (Nederlands) (9209 downloads ) , pdf, public download

Groene boeken

De officiële Volvo werkplaatshandleidingen.
Deel 0 (03) Algemeen specificaties 240 1975-1988 (22 downloads ) , pdf
Deel 0 (00) Algemeen New Car Features 1981 USA and Canada (English) (2 downloads ) , pdf

(Register) instructievideo’s

Gefilmd door of verzameld door onze leden en technische commissie. Video’s openen in een nieuw venster.
– nog geen aangeleverd of gemaakt

Register Q&A

0. Algemene informatie & specs

Controleer:

  1. Chassisnummer op VIN plaatje op de veerpoot onder de motorkap.
  2. Gestanste chassisnummer bij scharnier bijrijderszijde.
  3. Locaties wijken soms af per productielocatie (fabriek/land). Zie de lijst met (vooralsnog bekende) VIN/chassisnummer-locaties hier. Help je mee om deze te vullen? Mail techniek@volvo240-260register.nl

Uiterlijke kenmerken

Vroege Volvo’s (tot 1980/1981) van de 240-serie hebben:
  1. enkele parafaan: 1 breed rooster onder de voorruit.
  2. achterlichten sedan + station: blijft binnen het achteraanzicht van de auto.
  3. grille met ronde of vierkante koplampen (niet rechthoekig).
  4. vlakke motorkap (rechte lijn met grille).
  5. station: chromen achterklep scharnieren.
  6. station: achterruit is ‘terugliggend’ in een rubber gemonteerd.
  7. interieur:
    • alleen de tellerbak komt uit het dashboard naar voren.
    • radio zit onderin de middenconsole.
    • buitenste luchtroosters in dashboard zijn gevormd als een liggende rechthoek.
Latere Volvo’s (vanaf 1980/1981) van de 240-serie hebben:
  1. dubbele parafaan: 2 roosters onder de voorruit (vanaf modeljaar ’86).
  2. achterlichten: sedan + station: achterlichten gaan de hoek om en zijn van de zijkant zichtbaar. Station: achterlicht heeft “heupen” in de lijn met de carrosserie.
  3. achterklep sedan loopt nog 10 cm naar beneden.
  4. grille met rechthoekige koplampen.
  5. motorkap met knik of ‘big nose’ in lijn met de grille.
  6. kunststof beschermplaten onderaan de buitenkant van de deuren.
  7. station: t/m bj1989 chromen of zwarte achterklep scharnieren.
  8. station: vanaf bj 1989 is de achterruit opliggend, groter en erin gelijmd.
  9. interieur:
    • rechts van de tellerbak komen ook klokje uit het dashboard naar voren.
    • radio zit vaak boven in het dashboard.
    • buitenste luchtroosters in dashboard zijn vrij vierkant van vorm.
Vroege/late Volvo’s van de 260-serie en kenmerken van de 262C:
  1. Help je onze deze lijst te vullen?

Overige kenmerken

  1. Het bouwjaar van het voertuig staat:
    • in de gordel op het groene label (helemaal uitrollen). In geval van versleten gordels, kunnen deze reeds vervangen zijn voor een ander bouwjaar.
    • In de ramen. Let wel: ramen kunnen door opwaardering (getint glas) zijn vervangen. Bij ruitschade zal het hooguit enkele ramen zijn.
  2. De gietdatum van het onderblok staat boven de rechtermotorsteun (yymmdd).
  3. De gietdatum van de cilinderkop staat boven bougie 4 (boven elkaar: ddmyy).
  4. De (chromen) lijsten rondom het voorraam zijn (op moment van schrijven) minder betrouwbaar als bouwjaar-herkenning. De lijsten en/of klemmen zijn niet meer leverbaar en de originele lijst wordt bij ruitschade vaak vervangen door jonge type rubbers en lijsten.
  5. Op alle relais en elektrische onderdelen zijn voorzien van een datumstempel.
  6. Op alle plastic onderdelen, ook achter- en knipperlichten.

Het chassisnummer (VIN / Vehicle Identification Number) is vindbaar op verschillende plaatsen en dit wisselt per bouwjaar en fabriek/land.
Let op: Je mag typeplaatjes nooit verwijderen of opnieuw bevestigen zonder controle bij de RDW, aangezien dit de authenticiteit van het voertuig aantast. Je loopt het risico dat RDW of politie denkt dat ermee gefraudeerd is.

Mogelijke locaties VIN/chassisnummer:


Mogelijke locaties VIN/chassisnummer: 1979 US


Locaties VIN/chassisnummer Volvo Bertone: 262, 262C, 264TE

Modeljaar (MY)242244*245262264265
19751-1-1-n/a1-n/a
197653865-82980-54710-1-9675-1-
197799680-174910-115350-2430-34470-8155-
1978122895-274965-163835-2660-46515-10920-
1979142125-364650-211325-4330-62105-15735-
1980165570-482505-264755-6450-85055-21775-
1981189180-592110-317940-8375-9296107610-28320-
1982206780686100-368310-EOP125100-13150030680-
1983223940812610-434460-EOP33010-
1984237370-245503939340-*506270-34030-
1985end of prod. (EOP)72445-592000-34890-35594
1986145710-660380-EOP
1987215300-718700-
1988278400-766600-
1989334100-809000-
1990386700-846100-
1991429800-883200-
1992457500-910500-
1993478400-490214-939100-962443
EOPEOP
*) Toen de 1 miljoenste 244 werd bereikt in 1984, is de nummering weer gestart bij 0 (nul).