FAQ – Volvo 200 kennisbank (openbaar)

Dit is de openbare sectie. Ga naar de ‘alleen leden’-sectie.

Aangezien onze webshop ‘Butiken’ heet, zou deze pagina eigenlijk ‘Vanliga frågor och svar’ moeten heten. Of ‘Eerste Hulp bij Baksteen’? Toch noemen we onze kennisbank met veelgestelde vragen, Frequently Asked Questions, maar gewoon FAQ.

Rome en de 240 Polar zijn niet in 1 dag gebouwd, sterker nog… de Polar was er pas na 18 jaar. Kortom, onze kennisbank is nieuw en die bouwen we dus ook niet in 1 dag op.

Help onze vereniging met jouw goede vraag, tip, correctie of aanvulling op de FAQ!
Mail hem naar techniek@volvo240-260register.nl

(NB. de pagina vanaf dec-2020 in aanbouw)

Openbaar (ook voor niet-leden)

Jazeker!

Naast een taxatie via de sleutel- en taxatiedagen, kan je als lid van het Volvo 240-260 Register nu ook gebruikmaken van de taxateurs van de Volvo Klassieker Vereniging/VKV!
Dit betekent dat als lid bij ons register, jouw 240 of 260 voor hetzelfde lage bedrag (€ 20,- d.d. mei 2021) kan laten taxeren als dat je lid zou zijn van de VKV. Je krijgt van de VKV een rapport dat voldoet aan de eisen van de FEHAC.

Controleer vooraf dat jouw verzekeringsmaatschappij het taxatierapport van de VKV accepteert. Een taxatie is slechts een momentopname en de taxateur kan geen weggewerkte schades zien. Een taxatierapport is dus geen garantie voor het te ontvangen bedrag bij schade, mochten er na het ongeval een eerder onzichtbaar gebrek aan het licht komen.
Zo goedkoop? De kosten zijn ca. 6x lager dan normaliter en dat maakt dat de meningen over deze ‘clubtaxaties’ nogal zijn verdeeld. Toch willen jouw als lid deze afspraak tussen onze verenigingen niet onthouden. Vorm jouw eigen mening en dan is de keuze aan jou!
Leestip! In de artikelen van onze Volvologisch-columnist Joost Kam (Advies Verzekerd) vind je meer informatie over verzekeringsclausules en taxatierapporten.

Werkwijze:
– Je meldt jezelf rechtstreeks bij de taxateur van de VKV, zie voor de actuele kosten www.volvokv.nl/taxatie-rapport en voor de taxatieadressen www.volvokv.nl/technische-commissie.
– Vermeld jouw lidnummer van het Volvo 240-260 Register bij aanmelding bij de VKV-taxateur.
– Je doet rechtstreeks zaken met de taxateur van de VKV. Dit gaat dus buiten het Volvo 240-260 Register om. Het Volvo 240-260 Register is niet aansprakelijk of verantwoordelijk voor de taxatieresultaten en/of gevolgen bij evt. schade en/of de reactie van jouw verzekeringsmaatschappij.

Het gebeurt ons bijna allemaal wel eens. De APK-keuring is bijna verlopen en de keurmeester komt nèt met wat meer reparatiepunten dan je had zelf met jouw oog had kunnen zien. Had je nog maar 2 maanden extra… dan had je tijd genoeg voor de reparaties.
Helaas krijg je geen 2 maanden uitstel:

1. Rijden met een ongekeurd voertuig mag alleen op de dag van de APK. De afspraak met de garage moet je kunnen aantonen.

2. Ook al lees je online een en ander over de “2 maanden regeling, je mag hem ongekeurd langs de weg of op een parkeerplaats laten staan”: dat is niet het geval.
Want: RDW doet registercontroles op APK en de WA-verzekering. Elk voertuig wordt 1x per jaar gecheckt. Dus als je precies in die 2 maanden zit, ook al staat ie onder een zeil achterop een erf, dan krijg je van de RDW gewoon een beschikking in de bus. Kortom, een kans van 2 op 12 dat je 159 euro (anno 2021) mag afrekenen. 
Bron 1: https://www.rdw.nl/particulier/paginas/c…ingsplicht

Die “2 maanden verlopen” is “soort van gebruikelijk” als een agent jouw wagen langs de weg stil ziet staan, maar ons inziens geen recht of garantie.
Wordt je rijdend aangetroffen zonder APK, dan mag de BOA of agent sowieso een bekeuring uitschrijven..

Bron 2: “Is uw auto niet voor de APK-vervaldatum gekeurd en verloopt de APK? Dan krijgt u automatisch een boete van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). U ontvangt deze boete ook als uw auto niet op de openbare weg rijdt.”
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen…ten-keuren

3. Wat kan ik dan wel doen? Schorsen!

Je kan jouw voertuig schorsen (online thuis met je DigiD, super simpel) voor € 24,95 (prijs 2021). De wagen en het kenteken mogen dan niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg (dus niet in de berm, parkeerplaats, maar echt op eigen erf, hoes erover).
Trek die hoes ook goed over de kentekenplaten, immers: een geautomatiseerd scanvoertuig kan jouw kenteken scannen en dan krijg je alsnog een beschikking.

Ontschorsen is gratis, je krijgt geen schorsingskosten terug. Ontschors je je wagen binnen 1 maand (dat was vroeger 3 maanden), dan betaal je de achterstallige motorrijtuigenbelasting over die maand nog eens. Tenzij hij/zij al mrb-vrij is.
Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/een_motorrijtuig_schorsen/een_motorrijtuig_schorsen

Die warmte bij de zijramen en het voeteneind wordt geregeld door de Airmix-schuif op de middenconsole.
Ook al schuif je Airmix volledig op Cold, dan nóg kan het dat er warmte uit eerdergenoemde roosters.
Is de kachelkraan dan defect?
Dat kan, maar hoeft niet. Mogelijk oorzaken zijn:
1) staalkabel achter de schuif is losgeschoten op de kraan: deze opnieuw vastzetten.
2) de kachelkraan is lek (rubber seal defect)
3) de thermostaatdraad van de kachelkraan is defect of zit op de verkeerde plek in je kachelhuis. De kachelkraan wordt “bijgeregeld” door een holle thermostaatdraad die in het kachelhuis gaat. Als deze voldoende warm is, gaat het klepje iets dicht om minder heet water van de motor door de kachelradiateur te laten lopen.
Deze holle draad is vaak beschadigd, zeker na vervanging/demontage van de kachel. De kachelkraan wordt automatisch iets (op een kiertje) open gestuurd op het moment dat hij eigenlijk volledig gesloten zou moeten zijn. De kraan “lekt” dus als het ware van binnen.
Je kan een originele Volvo-kachelkraan plaatsen (OEM-artikelnummer 3522209, 3540746, 9131997) met of zonder thermostaatdraad.
Originele zijn (mijns inziens) vrij prijzig en de kans dat je de versie met holle thermostaatdraad zonder schade op precies de huidige plaats in het kachelhuis laat zakken, is klein. Dan werkt de thermostaat dus prima, maar hij meet de temperatuur op de verkeerde plaats, dus… gaat deze weer “open” bij de verkeerde temperatuur. Zonde van je investering.

Een kachelkraan zonder thermostaatdraad kan uiteraard ook. Vaak veel goedkoper, maar je moet wel beetje klooien met slangverloopjes om het passend te krijgen. En je moet hem tijdens het rijden zelf een beetje bijregelen.

NB. Hou bij zelfbouw rekening met het feit dat vervangende slangen en kranen tegen de hoge temperatuur moete kunnen.

De meeste roestplekken zijn:

  • de spatbordranden: vooral achter;
  • de dorpels;
  • krikpunten op de dorpels (vooral na verkeerd krikgebruik);
  • beide reservewielbakken;
  • bij de achterklep onder de achterbumper bij een estate/245/265;
  • onderlangs bij de voorruit (onder de chroomstrip, vooral bij vroege 200’s met de metalen bevestigingsclips). Regenwater loopt je zekeringkast in en veroorzaakt rare storingen;
  • in de felsnaden van alle deuren (binnenkant onderzijde);
  • onder de chroomstrip bij de zijruiten van elke deur;
  • in de felsnaad van de achterklep van een sedan/242/244/262/264;
  • onder de achterruit;
  • rondom achteraf ingebouwde LPG-vuldoppen.

Weet jij nog meer plekken? Geef ze door via techniek@volvo240-260register.nl.

Waarschijnlijk heeft dat de volgende oorzaak:
Er zit een T-stuk met een terugslapklep dat dat blijft hangen. Je koplamp sproeier zit lager dan je reservoir, dus loopt deze leeg via de niet-werkende terugslagklep.
Je kan deze vervangen voor T-stuk van een Volvo 850, deze is nog leverbaar.
Volvo artikelnummer 1342554-S.

Leden van onze vereniging krijgen na het inloggen ook antwoord op o.a. de volgende vragen:

Welke kleur koelvloeistof moet ik nemen?
Hoe vaak moet ik koelvloeistof vervangen?
Ik heb koelproblemen met de motor of verwarming, wat nu?
Wat is het verschil tussen een automaat- en handgeschakelde radiateur?
Ik heb elektraproblemen in de achterklep. Wat nu?
Mijn koelvloeistofmeter en brandstofmeter geven onjuiste waarden aan. Wat is er aan de hand?
Mijn koplamp sproeiers blijven doorlopen. Wat is er aan de hand?
Hoe kom ik aan verstelbare/opblaasbare schokbrekers (load adjusters) ?
Hoe moet ik de klepspeling stellen?