FAQ – Volvo 200 kennisbank (openbaar)
Dit is de openbare sectie. Ga naar de ‘alleen leden’-sectie.
Aangezien onze webshop ‘Butiken’ heet, zou deze pagina eigenlijk ‘Vanliga frågor och svar’ moeten heten. Of ‘Eerste Hulp bij Baksteen’? Toch noemen we onze kennisbank met veelgestelde vragen, Frequently Asked Questions, maar gewoon FAQ.
Rome en de 240 Polar zijn niet in 1 dag gebouwd, sterker nog… de Polar was er pas na 18 jaar. Kortom, onze kennisbank is nieuw en die bouwen we dus ook niet in 1 dag op.
Help onze vereniging met jouw goede vraag, tip, correctie of aanvulling op de FAQ!
Mail hem naar techniek@volvo240-260register.nl
(NB. de pagina vanaf dec-2020 in aanbouw)
Openbaar (ook voor niet-leden)
*) Voor de motor: gebruik 100% mineraalolie.
De meningen verschillen, maar meerdere van onze sleuteladressen en clubsponsoren adviseren geen half-synthetisch te gebruiken. (Half)synthetische olie kan koolafzetting verwijderen, oude pakkingen beschadigden en dit alles kan juist motorlekkages veroorzaken. Gebruik nooit vol-synthetisch.
Item | Type | Olie | Inhoud | Frequentie verversen |
Motor | B19, B21, B23 | 10W40, 20W50* | 3,35 l | 10.000km |
B20 | 10W40, 20W50* | 3,25 l | 10.000km | |
B27, B28 | 10W40, 20W50* | 6 l | 10.000km | |
Oliefilter | 0,5 l | 10.000km | ||
Versnellingsbak | M45 handgesch. | ATF F, ATF G | 0,75 l | 40.000km |
M46 handgesch. | ATF F, ATF G | 2,3 l | 40.000km | |
M40 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 0,75 l | 40.000km | |
M41 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 1,6 l | 40.000km | |
M50 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 1,1 l | 40.000km | |
M51 handgesch. | API-GL-1 80W90 | 1,6 l | 40.000km | |
BW35 automaat | ATF F, ATF G | 6,2 l | 40.000km | |
BW55 automaat oud type | ATF F, ATF G | 6,5 l | 40.000km | |
BW55 aut. nieuw type (diepe pan) | ATF F, ATF G | 6,9 l | 40.000km | |
Versnellingsbak afkomstig uit Volvo 700 of 900 | AW70, AW70L, AW71, AW71L automaat | Dexron II-D / Dexron III ? | ? | 40.000km |
Achteras differentieel | zonder sper | API GL-5 80W-90 | 1,3 l | 40.000km |
met sper | API GL-5 80W-90 + spertoevoeging Volvo O/N 1161129-0 | 1.1 l + 0.5 l | 40.000km | |
Carburateur dempingsfilter | 10W40, 10W50 | 0,004 l | 10.000km | |
SU-HIF 6 | 10W40, 10W50 | 10.000km | ||
Stuurhuis | mechanisch | vet | 100gr | |
bekrachtigd 1975 | ATF A, ATF F, ATF G | 0,7 l | 1x p/2-3 j | |
bekrachtigd 1976 – | ATF A, ATF F, ATF G | 1,2 l | 1x p/2-3 j | |
Koelvloeistof | B19, B21, B23, B200, B230 | G11 blauw? | 9,5 l | 1x p/2-3 j |
B27, B28 | G11 blauw? | 10,9 l | 1x p/2-3 j | |
Remvloeistof | DOT 4 | 0,4 l | 1x p/2-3 j | |
Koppeling servo | alleen 260 | DOT 4 | 0,2 l | |
Stroomverdeler | as en contactpunt-as | Olie en vet | 2x p/j | |
Overige | Deurscharnieren | Vet | 2x p/j | |
Uitslagbegrenzers deuren | Olie | 2x p/j | ||
Motorkapscharnieren | Olie | 2x p/j | ||
Motorkap sluiting | Paraffine | 2x p/j | ||
Kofferbakscharnieren | Olie | 2x p/j | ||
Kofferbaksluiting (mechanisme achter slot) | Olie | 2x p/j | ||
Deurschoten (deurzijde) | Paraffine | 2x p/j | ||
Sluitplaten (B- en C-stijl) | Paraffine | 2x p/j | ||
Cilindersloten | Slotenolie | 2x p/j | ||
Rails voorstoelen | Olie en vet | 2x p/j | ||
Bediening schuifdak | Olie | 2x p/j | ||
Raammechanische | Olie en vet | 2x p/j |
Die warmte bij de zijramen en het voeteneind wordt geregeld door de Airmix-schuif op de middenconsole.
Ook al schuif je Airmix volledig op Cold, dan nóg kan het dat er warmte uit eerdergenoemde roosters.
Is de kachelkraan dan defect?
Dat kan, maar hoeft niet. Mogelijk oorzaken zijn:
1) staalkabel achter de schuif is losgeschoten op de kraan: deze opnieuw vastzetten.
2) de kachelkraan is lek (rubber seal defect)
3) de thermostaatdraad van de kachelkraan is defect of zit op de verkeerde plek in je kachelhuis. De kachelkraan wordt “bijgeregeld” door een holle thermostaatdraad die in het kachelhuis gaat. Als deze voldoende warm is, gaat het klepje iets dicht om minder heet water van de motor door de kachelradiateur te laten lopen.
Deze holle draad is vaak beschadigd, zeker na vervanging/demontage van de kachel. De kachelkraan wordt automatisch iets (op een kiertje) open gestuurd op het moment dat hij eigenlijk volledig gesloten zou moeten zijn. De kraan “lekt” dus als het ware van binnen.
Je kan een originele Volvo-kachelkraan plaatsen (OEM-artikelnummer 3522209, 3540746, 9131997) met of zonder thermostaatdraad.
Originele zijn (mijns inziens) vrij prijzig en de kans dat je de versie met holle thermostaatdraad zonder schade op precies de huidige plaats in het kachelhuis laat zakken, is klein. Dan werkt de thermostaat dus prima, maar hij meet de temperatuur op de verkeerde plaats, dus… gaat deze weer “open” bij de verkeerde temperatuur. Zonde van je investering.
Een kachelkraan zonder thermostaatdraad kan uiteraard ook. Vaak veel goedkoper, maar je moet wel beetje klooien met slangverloopjes om het passend te krijgen. En je moet hem tijdens het rijden zelf een beetje bijregelen.
NB. Hou bij zelfbouw rekening met het feit dat vervangende slangen en kranen tegen de hoge temperatuur moete kunnen.
Leden van onze vereniging krijgen na het inloggen ook antwoord op o.a. de volgende vragen:
Welke kleur koelvloeistof moet ik nemen? |
Hoe vaak moet ik koelvloeistof vervangen? |
Ik heb koelproblemen met de motor of verwarming, wat nu? |
Wat is het verschil tussen een automaat- en handgeschakelde radiateur? |
Ik heb elektraproblemen in de achterklep. Wat nu? |
Mijn koelvloeistofmeter en brandstofmeter geven onjuiste waarden aan. Wat is er aan de hand? |
Mijn koplamp sproeiers blijven doorlopen. Wat is er aan de hand? |
Hoe kom ik aan verstelbare/opblaasbare schokbrekers (load adjusters) ? |
Hoe moet ik de klepspeling stellen? |